Det var fire kristne ungdommer i begynnelsen av 20-årene som i ly av mørket gikk til verks med kost og maling mot portrettet av Aleister Crowley, kalt verden ondeste mann.
De ble ikke stoppet av noen forbipasserende, og fikk jobbe helt i fred i morgentimene på torsdag.
FOR ILLE
– Grafitti er kult, for all del, men da vi hørte at Crowley skulle få æren av å henge med et slagord om kjærlighet på Bergen kunsthall, ble vi sjokkerte, sier en av de fire som sto bak overmalingen til BA.
– Når vi vet alt hva denne mannen sto for av ondskap, syntes vi det var for ille at han skulle æres med et digert portrett midt i Bergen sentrum, sier en av malerne som heller skulle ønske noen ville male et bilde av Jesus på veggen.
– Det er han som står for kjærlighet, sier aksjonisten.
– Hvorfor kunne dere ikke malt et like heftig bilde av Jesus selv?
– Kunne sikkert vært en god idé, men det hadde vi nok ikke hatt tid til. Slik vi har forstått så er denne veggen en vegg for debatt. Overmalingen var vårt debattinnlegg. Mer har vi ikke å si i denne debatten. Figuren måtte bare vekk, sier en annen av overmalerne. De fire vil ikke stå frem med full identitet.
HÆRVERK?
Sporene ungdommene etterlater seg er på langt nær så stilfulle som portrettet av verdens ondeste mann.
– Dere er ikke redd for at dette bare vil bli karakterisert som hærverk?
– Dersom folk hadde visst hva Aleister Crowley sto for, tror jeg de hadde blitt like sjokkerte som oss. Hvorfor skal en mann som symboliserer ondskap, få lov å lyse opp i Bergen, spør aksjonistene.