Ove (80) måtte bevise at han var i live

Se, HAN LEVER! Nav ville gjerne vite om Ove Wiik fra Florø er levende. Det er han i høyeste grad. I forkant av at de sjekket om det var fart i Wiik, stoppet de pensjonen hans.FOTO: ARVE SOLBAKKEN, FIRDAPOSTEN

Se, HAN LEVER! Nav ville gjerne vite om Ove Wiik fra Florø er levende. Det er han i høyeste grad. I forkant av at de sjekket om det var fart i Wiik, stoppet de pensjonen hans.FOTO: ARVE SOLBAKKEN, FIRDAPOSTEN

Av

I august stoppet plutselig Nav pensjonen og krevde at Ove Wiik leverte en attest på at han er levende.

DEL

– Jeg har aldri hørt om leveattest før. Ikke har jeg fått den i postkassen min heller. Det har vært et veldig styr for å ordne opp i dette. Det kjennes som et overgrep fra byråkratiet i Oslo å stoppe pensjonen min på et så syltynt grunnlag. Nå ønsker jeg å advare andre som kanskje opplever det samme, sier den høyst levende 80-åringen til Firdaposten.

At han er levende kan vi garantere. Han humrer, flirer og rister på hodet av byråkrati- blemmen.

Thailand

Nav Pensjon Utland sendte for en tid tilbake brev til ei adresse i Thailand med krav om utfylling av en leveattest.

– Jeg har aldri bodd fast i Thailand, men var på ferie der i tre uker for 16 år siden. Hvordan de skulle finne på å sende brev til meg i Thailand forstår jeg ikke. Jeg har bodd fast i Askvoll og mottatt trygd som normalt. Etter at min kone gikk bort, flyttet jeg til Florø, siden jeg har tre sønner som bor her.

Wiik forsøkte å ringe til Nav Utland selv, men ble møtt av et telefonsystem der han aldri kom frem til noen som kunne svare ham. Til slutt fant han ut at han ville søke hjelp hos Nav lokalt.

– En veldig grei saksbehandler hos Nav Florø tok saken og ringte til Nav Utland for meg. Etter en god del venting kom vi endelig frem til rette vedkommende. Etter å ha referert til saksnummeret måtte vi vente lenge enda en gang før saksbehandler fikk lete frem saken. Jeg oppga personnummer, bankkonto og adresse for saksbehandler, som da måtte vedgå at noe hadde gått helt feil hos dem. Jeg takket pent for hjelpen, men må vedgå at jeg ikke mente det fullt ut, humrer han.

Wiik fikk et par dager senere et Nav-brev i posten, der de beklaget feilen.

Taushetsplikt

– De unnskylder seg og viser til paragrafer. Dem har ikke jeg peiling på. De kunne godt ha lagt ved en forklaring på hva som har skjedd.

Direktør i Nav Pensjon, Jorun Kongerud, forklarer:

– Nav henter inn leveattester fra flere tusen hvert år. Årsaken er å sikre at pensjon og uføretrygd blir betalt til rett mottaker. Dessverre ser det ut til at det har skjedd en feil i denne utsendingen. Det beklager vi, sier hun.

Artikkeltags