Lav Askøybro fører til milliontap

Gigantiske «Voyager of the Seas» setter malen for det moderne cruiseskip. Det er for høyt for Askøybroen, og det er for bredt for «Det Naue». I år har Bergen måttet si nei til tre fullastede skip. Snart vil vi tape 60 millioner kroner. I året.

DEL

Les Bergensavisen i 5 uker for KUN 5 kr!

Problemstillingen er gammel; seilingsleden til Bergen hemmes av Askøybroens 62 meter. Konsekvensen er ny; moderne cruiseskip er for høye, og seiler derfor videre.

– Vi vet at problemene til Mjellem & Karlsen begynte da Askøybroen kom på plass, og de ikke lenger kunne ta oljeriggene inn til byen. La oss i alle fall ta lærdom av det. Får vi ikke snart en alternativ led inn til Bergen, vil vi tape både penger og rykte, sier havnedirektør Morten Meibom til BA.

MÅ SI NEI
Det anglo-norske selskapet RCCL leder an når cruiserederiene skal bygge skip for fremtiden. «Voyager og the Seas» er allerede levert, to søsterskip leveres henholdsvis i år og til neste år. I tillegg har RCCL kontraktert ytterligere to skip i «Voyager»-klassen.
Rederiene tar ikke hensyn til Askøybroen når de konstruerer skip, de tar hensyn til Panama-kanalens breddebegrensning på 32,2 meter og lengdebegrensning på 294 meter. Løsningen blir å bygge i høyden. «Voyager-klassen» har en seilingshøyde på 63 meter. Bergen er derfor uaktuelt.

– I år har vi måttet si nei til tre skip på grunn av høydebegrensningene. Det høres kanskje ikke så mye ut, men problemet vil forverre seg. Jeg tror at i løpet av to-tre år vil over ti prosent av cruiseskip-flåten som er aktuell for Bergen bestå av moderne, høye skip, sier Meibom.

60 MILLIONER KRONER
Havnedirektøren tror at Bergen kommer til å miste cirka 20 anløp i året om få år. Tidligere beregninger har vist at et cruiseskip med 500 passasjerer tilfører næringslivet 2,1 millioner kroner på et døgn. Gigantskipene har 3800 passasjerer og et mannskap på 1500.

– Det er derfor grunn til å oppjustere beløpet per døgn med minst én million, sier Meibom.

20 skip ganger tre millioner er 60 millioner kroner.

– Jeg presiserer at dette bare er cirkatall, men det gir et godt bilde av de problemene vi kommer til å stå ovenfor om bare få år. Det vil neppe bli billig å sprenge ut en alternativ led til Bergen, men spørsmålet er om man har råd til å la være.

– Jeg vet at Askøybroen om mangel på alternativ led er blitt et tema for cruiserederier i utlandet, vi hørte det senest da vi var i Miami. Og når et rykte som dette først er ute, kan det få store konsekvenser, sier Meibom.
Havnedirektøren mener flere cruiseoperatører nå vil utelukke Bergen som destinasjon uten å sjekke fakta.

PS! «Queen Mary II» blir verdens lengste cruiseskip med sine 345 meter. Den står ikke ferdig før om ett år, men rederiet, Carnival Cruises, har allerede spurt om å få seile den til Bergen. De har fått avslag. «Queen Mary II» er ikke bare lang. Den er også høy¿

Artikkeltags