Widerøe tar i bruk ny flytype på Flesland

 Flyet har plass til 114 passasjerer. ILLUSTRASJON: WIDERØE

Flyet har plass til 114 passasjerer. ILLUSTRASJON: WIDERØE

Artikkelen er over 2 år gammel

Selskapet omtaler det som en «verdensnyhet».

DEL

– En helt ny generasjon fly når det gjelder lavere støy, mindre utslipp og bedre komfort, sier lufthavndirektør Aslak Sverdrup på Bergen lufthavn Flesland.

I slutten av april neste år tar Widerøe i bruk den helt nye flytypen E190-E2 på rutene mellom Bergen og Tromsø og Bergen og Bodø. «En verdensnyhet», reklamerer selskapet i en pressemelding. Sverdrup er svært glad for at flyet skal settes i trafikk i Bergen.

Satser på reiseliv

– Det er med stor glede vi tar imot Embraers E190 når den lander for aller første gang i Norge på Flesland. Vi er også svært glade for at flyet skal gå i rute mellom Bergen og Tromsø, en viktig flyrute både for forretningsreisende og turister, sier Sverdrup i en pressemelding fra Widerøe.

Reiseliv har vært en viktig pådriver for å sette flytypen i trafikk på denne ruten.

– Skal vi klare å utvikle turisme til Norge hele året, er det avgjørende å kunne tilby opplevelser i Fjord-Norge og Nord-Norge som en del av samme reise. Det er gledelig at Widerøe nå gjør det mye lettere å komme seg mellom de to landsdelene, sier administrerende direktør Kristian B. Jørgensen i Fjord Norge i pressemeldingen.

Han får støtte av sin kollega Trond Øvreås, som er administrerende direktør i Nordnorsk Reiseliv AS.

Først i verden

– Bodø og Tromsø er de to viktigste hubene for turister som reiser inn og ut av Nord-Norge. Vi er meget positive til den videre utviklingen denne koblingen gir, sier han.

– Vi tror at koblingen mellom fjord og fjell på Vestlandet og røff natur i Nord-Norge vil bli et av de sterkeste reiselivsproduktene i Europa de neste årene, sier administrerende direktør Stein Nilsen i Widerøe.

Med innfasingen av den brasilianske flyprodusenten Embraers andre generasjons jetfly, blir Widerøe først i verden med å ta flytypen i bruk på kommersielle flyginger. Flytypen blir omtalt som neste generasjons miljøvennlige fly og skal «bidra til en bærekraftig fremtid for norsk luftfart og for Widerøe», skriver selskapet i meldingen.

Flyet har 114 seter.

Artikkeltags