Litt mer enn to måneder har gått siden den nasjonale ordningen med smilefjes-plakater i restaurantvinduet ble innført.
Plakatene, som er obligatorisk for spisestedene å henge opp, viser resultatet av Mattilsynets siste inspeksjon.
- LES OGSÅ: Mattilsynet stengte kafeen på dagen
- LES OGSÅ: Mattilsynet har vært på storaksjon
– Ett av poengene med ordningen er at Mattilsynets resultat skal bli mer synlig, men det er fortsatt litt uvant at resultatene er så offentlige, både for oss og for spisestedene, sier seniorinspektør i Mattilsynet Margrethe Wold.
Rask tilbakemelding
I tillegg skal smilefjesordningen gjøre kontrollene mer forutsigbare både for spisestedene og for gjestene, ettersom samme system nå brukes i hele landet.
Mattilsynets saksbehandling skal også bli mer effektiv, og der ser de allerede stor effekt i Bergen:
– Tidligere slet vi ofte med å få tilbakemelding fra spisestedene. Vi sendte ut brev etter brev uten å få svar. Nå får vi svært kjapp tilbakemelding på vedtak vi har fattet, sier Wold.
Dersom en restaurant har fått en dårlig karakter på grunn av brudd på regelverket kan de nemlig sende dokumentasjon på at feilene er rettet opp, og dermed få en bedre karakter å henge i vinduet.
– Vi er lovpålagt å sende ut et nytt bevis senest ti dager etter at vi har mottatt tilfredsstillende tilbakemelding. Jo raskere vi får dokumentasjon fra restauranten, jo raskere får de et smilefjes så henge opp, påpeker avdelingssjef Aslaug Sandvin.
Begynnelsen
Ikke alle spisesteder er med i smilefjesordningen.
Et kriterium er at det må være stoler og bord i lokalet slik at det er anledning til å sitte ned og spise.
– Dette gjelder spesielt små kafeer og gatekjøkken, der noen er inkludert, andre ikke. Dette vurderes ut ifra om det er tilrettelagt og beregnet for at maten skal spises på stedet, sier Wold.
Storkiosker, bensinstasjoner, eller kantiner er heller ikke med i smilefjesordningen.
600 steder i Bergen og omegn inngår i smilefjesordningen. Alle skal besøkes like ofte.
– I andre sammenhenger jobber vi risikobasert, steder med størst risiko besøkes oftere. Slik er det ikke med smilefjesene, forteller Sandvin.
Hun understreker at de fortsatt fører tilsyn med spisesteder som ikke inngår i ordningen.
– Og selv om et sted har fått smilemunn vil vi følge opp dersom det kommer bekymringsmeldinger, understreker hun.