Mener køproblemene kunne vært løst med tidligere varsling

Åge Angeltveit.

Åge Angeltveit. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Bilbergerne tilbyr politiet fakturafri i tre måneder for å teste om raskere varsling vil gi mindre kø. – Vi vil jo heller ikke at trafikken skal stå bom fast, og vi er ikke tjent med det, sier Åge Angeltveit i Naf Veitjeneste til BA.

DEL

Som BA har skrevet den siste uken, har bergensbilistene mange forslag til hvordan køproblemene kan løses.

Det har kommet mange forslag, at fra bilbergingsbiler med blålys til spesialbyggede biler og motorsykler som kan ta seg lettere frem når uhellet er ute.

HAR SENDT BREV TIL POLITIET

Dette har bilbergerne fått med seg, og nå kommer de med et eget forslag. Åge Angeltveit, daglig leder i Naf Veitjeneste i Bergen, forklarer:

– I bilbergingsbransjen er vi enige om at det er varslingen som er problemet i Bergen, sier han.

Nå det skjer en ulykke eller et uhell, blir det vanligvis først sendt ut varsling til alle nødetatene, altså politiet, brannvesenet og ambulanse.

Ved behov, rekvirerer politiet eller sjåføren selv bergingsbil for å fjerne det skadde kjøretøyet.

Dette fungerer ved en varsling som går ut til alle de tre bilbergingsselskapene. Den som er nærmest får oppdraget.

– FÅR BESKJEDEN SIST

Dersom et bilbergingsoppdraget viser seg å være en falsk alarm, faktureres det vanligvis i underkant av 2000 kroner, får BA opplyst.

Bilbergerne tror det regningen som gjør at de ikke varsles før det er helt klart at bilen må fraktes bort fra stedet.

– Slik det er i dag så er vi de siste som varsles. Vi må varsles mye tidligere. Hvis politiet først skal ta seg frem til stedet, så finne ut hva det er som har skjedd, og så melde dette tilbake til sentralen, så går det fort 20 minutter, konkluderer Angeltveit.

Han anslår at det i rushet til enhver tid er tre, fire biler fra hvert av selskapene ute i trafikken. Dersom disse varsles samtidig som de andre etatene, er selskapene sikre på at det vil bli mindre kø.

DROPPER FAKTURA VED FALSK ALARM

Naf, Viking og Falck har derfor gått sammen om et forslag til politiet: I tre måneder vil de la være å sende regning til politiet eller veitrafikksentralen dersom de ender på bomtur.

De ber om at selskapene varsles omgående ved ulykker, stans i tunneler eller andre steder hvor biler bør fjernes så raskt som mulig for å unngå kø og trafikkfarlige situasjoner.

– Det er bedre at vi blir stående og vente på skadestedet mens politiet og helsevesenet gjør seg ferdig, enn at hele byen ender opp i kø. Vi vil jo heller ikke at trafikken skal stå bom fast, og vi er ikke tjent med det. Da går vi glipp av andre oppdrag fordi vi ikke kommer oss frem.

TROR IKKE PÅ BERGING MED MC

Flere lesere har vært inne på tanken om bilberging med motorsykkel, og BA har beskrevet hvordan dette fungerer på motorveien A1 i Storbritannia.

Selv om forslaget har fått støtte i BAs kommentarfelt, mener ikke Angeltveit at bergingsmotorsykkel er et godt forslag.

– Hadde dette vært svaret, så hadde vi hatt en på tunet her for lenge siden, sier han.

Problemet med denne løsningen, ifølge Angeltveit, er at det ikke er alle biler som kan taues på denne måten.

– Det fungerer ikke ved punktering på bakhjulet, eller på en bil med firehjulstrekk. Jeg tror heller ikke denne motorsykkelen ville blitt godkjent i Norge, sier han.

Angeltveit har mer tro på bilberging med blålys, men erkjenner at dette er en løsning som trolig ligger langt frem i tid.

– Mye kunne vært gjort, og jeg er også positiv til blålys. Det hadde vært en kjempefordel, men ligger nok lagt frem i tid. Varslingen kan vi gjøre noe med nå, konkluderer han.

KØ OG ULYKKER

Brevet som nå er sendt til Hordaland politidistrikt er signert Åge Angeltveit i Naf Veitjeneste, Erik Baumann i Falck Redning og Svein Setrom i Viking Redningstjeneste. De ber politiet ta stilling til forslaget.

«Vi håper og tror at dette kan være et positivt innspill til både politiet, veitrafikksentralen og samfunnet forøvrig med tanke på å redusere kødannelser ved ulykker, bilstans og unngå nye ulykker.

Det er politiet som rekvirerer bilberging ved hendelser og ulykker. På grunn av ferieavvikling kan ikke politiet kommentere forslaget fra bilbergingsbransjen denne uken, får BA opplyst.

– VIKTIGE MINUTTER

Cecilie Bakke Johannessen, leder ved veitrafikksentralen i Statens vegvesen, bekrefter at minuttene teller når det handler om bilberging i denne byen.

– Det er helt klart at det er viktige minutter når det står en bil og stenger for trafikken i på et sårbart sted som for eksempel i Fløyfjellstunnelen, sier hun.

Artikkeltags