Motorstopp kan være fatalt

 Leif Severin og Aud Skår bruker fiskebåten «Ariel» ofte. ? Vi drar ofte til Austevoll. Men på grunn av de høye dieselprisene må vi betale 800 kroner i drivstoff  for tur-retur Austevoll. Det er litt mye, sier de to. De er også glad i å fiske. ? Det er slitsomt på Byfjorden. Der er det mye galmannskjøring, sier Leif Severin.

Leif Severin og Aud Skår bruker fiskebåten «Ariel» ofte. ? Vi drar ofte til Austevoll. Men på grunn av de høye dieselprisene må vi betale 800 kroner i drivstoff for tur-retur Austevoll. Det er litt mye, sier de to. De er også glad i å fiske. ? Det er slitsomt på Byfjorden. Der er det mye galmannskjøring, sier Leif Severin. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Mange oppdrag for Redningsskøyten i båtsesongen.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Båter med motorproblemer skaper hektiske dager for Redningsskøyten «Kristian Gerhard Jebsen» – Mange har mindre greie på motorer nå enn før.

  • Nyheter

Det mener Aud og Leif Severin Skår. De har selv mye erfaring fra båtlivet.

– Det er mange som har store dyre båter, men som ikke har greie på hvordan motoren fungerer, sier Leif Severin Skår.

Med lang erfaring fra sjøen vet Skår som regel alltid hva som skal gjøres hvis motoren går i stå.

Det er ikke tilfellet ellers på sjøen.

Skipperen på redningsskøyten «Kristian Gerhard Jebsen», har hatt det hektisk de siste ukene.

– På de siste 26 dagene har vi hatt rundt 50 oppdrag. I helgene har vi av og til seks oppdrag på en dag, sier Ben David Leonhardsen.

I de fleste tilfellene er det motortrøbbel og problemer med filteret som er årsaken til oppdragene.

– Motorstopp kan få alvorlige konsekvenser. Flere ganger denne måneden har vi kommet i siste liten der det har vært snakk om minutter før båten går ned, og de om bord ender på sjøen, sier Leonhardsen.

– FARLIGE SITUASJONER

Teknisk leder i Argos Båtsenter, Jan Egil Nordanger, har jobbet med båt de siste 30 årene.

– Folk har mindre kunnskaper om båt og motorer i dag enn før, sier han.

Nordanger forteller at dårlig vedlikehold er årsaken til at mange får motorstopp midtfjords.

– Folk kjøper dyre båter, uten at de har noen erfaring. Får de problemer på sjøen, vet de ikke hva de skal gjøre, sier han.

Mange av motorstoppene på sjøen skyldes såkalte dieseldyr.

– Dette er en sopp som setter seg i veggene i dieseltanken. Denne kan tette filteret i motoren og føre til motorstopp. Soppen løsner ofte fra veggene i tanken ved urolig sjø.

– Med andre ord kan man få motorstopp når man minst trenger det, sier han.

Han anbefaler uerfarne båtfolk om å lære mest mulig om motoren før de setter ut på sjøen.

– I tillegg er reservedeler som filter, viftereim, frostvæske og ekstra olje viktig å ha med på båten, forteller han.

Les mer i dagens papirutgave av BA.

Artikkeltags