Kanskje skal de mange tusen bybanepassasjerene som passerer her hver eneste dag, være glad de ikke får øye på – ja, nettopp bybanekunsten.

Slik kunstverket ligger i dag, virker det å være mer til forargelse for fotgjengere som kaster nysgjerrige blikk og går oppgitt videre.

Da vi kort tid etter avdukingen omtalte kunstverket, var stålplatene i ferd med å bli overgrodde.

Drevne botanikere dro kjensel på både geitrams og kystbjørnekjeks som hadde dukket opp i skjøtene mellom stålplatene i august 2012.

Avdukingen hadde funnet sted bare to måneder tidligere.

– Kunst ute i naturlige omgivelser vil alltid forandre seg over tid, både av naturens påvirkning og av at man er i et miljø der folk ferdes. Verket er bygget i solide materialer, men det er likevel vanskelig eksakt å fastslå hvordan tiden vil virke inn. Man kan se at enkelte verker foredles av det som skjer med materialene over tid, andre vil forringes.

Det sa Thorsten Goldberg den flotte junidagen for halvannet år siden.

Spørsmålet mange stilte seg, var hvor lenge kunstverket ville beholde skinnet i stålplatene. Kulturbyråd Bakke var på sin side opptatt av at verket kunne forandre seg over tid.

Når vi ser hvordan vær og vind herjer med kunsten i «Floridabukten», er det ingen tvil om at en del av glansen er borte.

I dag er seks-syv av stålplatene ikke lengre å se. Tatt av vind og sjø. Enda flere plater ser ut til å være på vei under vann – og da for godt!

Det enkleste er å lene seg til kunstnerens eget utsagn om at kunst ute i naturlige omgivelser alltid vil forandre seg over tid.

Da kan en fort havne på dypt vann.

Med flere plater borte, får den til tider kraftige vinden enda bedre tak. Ikke godt å si hvor mange av stålplatene til Thorsten Goldberg som vil være å se i Floridasvingen om et år. Noe bør gjøres – og det raskt!

Da BA omtalte kunsverket i juni 2012 kom det frem at det kostet tre millioner kroner. Forhold rundt plasseringen, montering og eiendomsforhold gjorde den totale prislappen til 4,1 millioner kroner.

– LYSER OPP OMGIVELSENE

– Bergen har fått et verk som lyser opp omgivelsene, som reflekterer himmelen og som kan ses fra de nærmeste omgivelsen men også i båt og fra Fløyen eller Ulriken, sa lederen for Bergen kommunes fond til kunstnerisk utsmykning, Bodil Friele, under avdukingen.

Kulturbyråd Gunnar Bakke påpekte at det er et byrom som ellers ikke har fått noe særlig oppmerksomhet, som nå fremheves på en ny måte.

– I sjøkanten under Gamle Nygårdsbro er det tidligere kun måkene som har trivdes. Nå har knausene fått et sølvskimrende teppe over seg, som kan betraktes fra ulike kanter, sa byråden under åpningen.