Nav snur etter krass kritikk

Dette er et eksempel på hvor galt det kan gå hvis noe går galt på komfyren.

Dette er et eksempel på hvor galt det kan gå hvis noe går galt på komfyren.

Viderefører ordningen med støtte til komfyrvakt

DEL

Det ble bråk da Nav ville slutte med å gi støtte til komfyrvakt.

Brannsjef Leif Linde i Bergen brannvesen gikk hardt ut i BA mot endringen.

Fredag melder Nav at de har lyttet til kritikken.

– Vi har nå gjort en ny vurdering i saken og har besluttet å beholde komfyrvakt som et hjelpemiddel i første omgang i to år, skriver seksjonssjef Jan Erik Grundtjernlien i Nav i en pressemelding.

Fornøyd brannsjef

Brannsjef Leif Linde synes det er flott at NAV snur.

– Det er respektfullt og flott av Nav å snu i denne saken. Dette hadde gått utover de svakeste i samfunnet, så her viser NAV forståelse, sier Linde til BA.

45 prosent av de 3.547 utrykningene brann- og redningsvesenet hadde i 2018, skyldtes komfyren, ifølge DSB.

– Vi ser at komfyrvakt er til stor nytte for brannsikkerheten for en langt større gruppe enn de som faller inn under vårt ansvarsområde, og på et tidspunkt vil nok komfyrvakt ikke lenger kunne ansees som et teknisk hjelpemiddel i folketrygdens forstand, fortsetter Grundtjernlien.

Komfyrvakt er blitt vanlig

Bakgrunnen for NAVs opprinnelige vurdering er at det fra 2010 er krav om installasjon av komfyrvakt i nybygg eller i forbindelse med rehabilitering i elektriske anlegg, og at det i dag er vanlig å anskaffe komfyrvakter selv.

NAV påpeker at de til enhver tid er pålagt å vurdere hvilke hjelpemidler som skal inngå i folketrygden. Her er det blant annet krav om at hjelpemiddelet skal være utformet spesielt for personer med nedsatt funksjonsevne, og at det ikke er vanlig å anskaffe produktet i befolkningen.

Artikkeltags