Lastebåt kolliderte i Nordhordlandsbroen

Artikkelen er over 1 år gammel

En lastebåt fikk knust deler av styrehuset da den natt til torsdag kjørte inn i Nordhordlandsbroen.

DEL

– Båten har en del skader. En fastmontert gravemaskin er godt skadet, denne gikk inn i styrehuset som har en del skader, forteller operasjonsleder Per Algrøy i Vest politidistrikt til BA.

Det var en melder som varslet politiet hendelsen klokken 0256 natt til torsdag. Hovedredningssentralen fikk første melding via Kystradioen bare minutter før.

Se ferden til «Framfjord» på bildet nederst.

– Melder skal ha våknet av et smell. Da vi kontaktet HRS visste de om situasjonen, forteller operasjonsleder.

Lastebåten eies av Fonnes Offshore AS, som er hjemmehørende i Austrheim kommune. Det ble døpt «Framfjord» i 2015, og har hatt en rekke navn før det.

Det ble bygget i 1990, og seiler under bekvemmelighetsflagget til den karibiske øystaten Saint Kitts og Nevis.

Roy Fonnes er daglig leder i rederiet Fonnes Shipping. Han sier til BA at ingen av mannskapet bestående av syv personer er skadet.

– Politiet etterforsker saken videre. Jeg ønsker ikke å uttale meg mer akkurat nå, sier han.

Ingen skadde

Om bord på det 80 meter lange skipet, var det syv personer. Kapteinen skal ifølge politiet være norsk.

Ingen skal ha kommet i skade i sammenstøtet. Mannskapet er nå avhørt om hendelsen av politiet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Politiet var i morgentimene torsdag på plass ved Steinestø.

Politiet var i morgentimene torsdag på plass ved Steinestø. Foto:

– Vet dere hva som gikk galt?

– Vi vet ikke hva som har skjedd ennå, og kartlegger dette nå. Men det er mulig skipet ikke har gått der den skal gå, sier Algrøy.

Politiadvokat Trygve Ritland i Vest politidistrikt er påtaleansvarlig i saken.

– Det er så langt ingenting som tyder på at det har vært promille inne i bildet, opplyser han.

Ifølge Marine Traffic hadde lastebåten en fart på nærmere ti knop da ulykken skjedde. Opplysninger viser at skipet hadde tilsvarende fart også i minuttene før ulykken.

– Om fartøyet bremset opp før sammenstøtet blir en del av den videre etterforskningen, sier Ritland til BA.

Dette bildet viser at båten krasjet like i nærheten av åpningen, hvor den kunne passert under broen.

Dette bildet viser at båten krasjet like i nærheten av åpningen, hvor den kunne passert under broen. Foto:

– Veldig, veldig høyt smell

Et avisbud som var i område ved Frekhaug senter forteller til BA at han hørt et vanvittig smell, og lurte på hva det kom av:

– Det var et veldig, veldig høyt smell. Jeg kjørte for å finne ut av hva det kom av, og oppdaget båten som sto bom fast under broen, forteller han.

Han forteller at han så flere personer rundt på båten og at et skip som passerte stoppet opp.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Det er store skader på styrehuset.

Det er store skader på styrehuset. Foto:

Har undersøkt broen

Der seilingsleden under Nordhordlandsbroen går, er det om lag 30 meter høyt, men ifølge operasjonslederen var det ikke der bulkskipet befant seg da sammenstøtet med brua skjedde.

– Der lastebåten kjørte er det bare 5 1/2 meter høyt, forteller Jan Ove Nygård. Han er byggeleder ved brovedlikehold i Statens vegvesen.

Klokken 04.20 meldte brannvesenet at skipet er klar av broen og at den går for egen maskin. Det er ikke meldt om større oljelekkasje fra båten som nå ligger til kai ved Steinestø.

Det er tilsynelatende ingen alvorlige skader på Nordhordlandsbroen.

–Jeg var der ute torsdag morgen for å sjekke om broen hadde fått konstruksjonsforskyvinger eller andre skader, sier Nygård.

Han har registrert et hakk i bunnplaten.

– Det ser ut som kosmetiske skader, men vi må få en konsulent til å vurdere dette skikkelig, sier han.

Nordhordlandsbroen består av en 1246 meter lang flytebro i stål og en 346 meter lang bro med hovedspenn på 172 meter. Total lengde på broanlegget er 1610 meter.

Sjøfartsdirektoratet gjennomfører tilsyn

Sjøfartsdirektoratet skal torsdag undersøke lastebåten.

– Våre inspektører skal om bord for en havnestatskontroll. Det er en kontroll vi gjennomfører når fartøyene vi skal undersøke ikke er norskregistrert, sier fungerende kommunikasjonsdirektør Kari Stautland.

Hun opplyser at inspektørene skal se på skadeomfanget på lastebåten.

– Vi kan komme med pålegg om hva som skal til for at båten skal få kjøre videre, påpeker hun.

Statens havarikommisjon for transport fikk meldingen om ulykken i natt. Kommisjonen har som oppgave å undersøke sjøulykker.

– Vår foreløpige konklusjon er at vi ikke kommer til å undersøke denne ulykken da vi hovedsakelig undersøker hendelser der skip har forlist eller mannskap har mistet livet, sier Arne Jørgensen som er fungerende leder for Sjøfartsavdelingen.

Data fra MarineTraffic viser at båten kom fra Askøy og var innom Flatøy, Eidsnes og Eikeføt, før den endte ved Nordhordlandsbroen.

Data fra MarineTraffic viser at båten kom fra Askøy og var innom Flatøy, Eidsnes og Eikeføt, før den endte ved Nordhordlandsbroen.

Tips Oss
E-post: tips@ba.no Telefon: 800 33 044

Artikkeltags