Da Norwegian-ansatt så Bentes billett, fikk hun 1500 kroner i bot: – Vi ble behandlet som kriminelle

Bente Sundlo har bestemt for å aldri mer fly med Norwegian etter en nylig flytur fra Gardermoen via London til Orlando i Florida. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix / privat

Bente Sundlo har bestemt for å aldri mer fly med Norwegian etter en nylig flytur fra Gardermoen via London til Orlando i Florida. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix / privat

Av

– Aldri mer Norwegian, sier Bente Sundlo etter å ha blitt avkrevd dobbelt bagasjegebyr ved gaten på en premiumbillett til USA.

DEL

(Nettavisen): – Da han sjekket billetten min fant han ut at jeg jo skulle med to fly, så dermed ble prisen hele 1.500 kroner! Og det var ikke snakk om overvekt – nei, dette var for å sjekke inn kofferten. Jeg kunne jo ikke la nødprovianten, PC, ladeledning og medisinene bli med i innsjekket bagasje – så dette måtte jeg bare ta løst i hånden. Så der sto jeg da, med dette i armene og måtte finne meg i at de tok kofferten min og sendte den med flyet.

Dette forteller Bente Sundlo, som hadde forberedt seg nitidig på flyturen til Orlando i Florida. Nå har hun bestemt seg for aldri mer å fly med Norwegian. I kontrollene gjør de ingen forskjell på om du har noen gram eller 9 kilo overvekt, mener Sundlo:

– Hadde jeg beholdt ytterjakken på og hodetelefonene på meg, hadde jeg jo ikke fått gebyr. Jeg fikk ikke engang sette igjen vannflasken!

Etter flere saker der Norwegian-kunder har fortalt om bagasjegebyr-innkreving ved gaten og frekk og uhøflig opptreden fra Norwegian-ansatte, lovet selskapet en endring i praksisen som har provosert mange.

Regelen om maksvekt på 10 kilo er blitt praktisert slik at om du totalt sett har noen gram over totalvekten, blir du ilagt et gebyr på 750 kroner. Dette gjelder også om du for eksempel har kjøpt en drikkeflaske eller et par boller på vei fra innsjekking til gaten. Dette blir da lagt til og regnet med i håndbagasjevekten.

Omstridt bagasjehåndtering fortsetter

Tross løftene om en endring i praksisen etter kundestormen, fortsetter håndteringen på samme måte. Nettavisen har nå mottatt flere nye reaksjoner også etter at Norwegian lovet å se på håndteringen av reglementet.

Bente Sundlo jobber i en lederstilling i et stort konsulentselskap og flyr hyppig. Hun skulle med et tidlig fly til London fredag 1. november, og videre til Orlando, i Florida i USA, for å delta på en stor konferanse. Hun hadde en premiumbillett som kostet nesten 13.000 kroner tur/retur og gir rett til å sjekke inn to kolli.

– Siden jeg har en datter som bor i Orlando og jobber for Disney, hadde jeg sjekket inn to kolli – en koffert med mine ting (ca. 16 kilo) og en liten bag på knappe 6 kilo som inneholdt ting min datter hadde glemt igjen hjemme i Norge før hun reiste.

Altså langt mindre enn de 40 kiloene hun kunne sjekke inn.

Hadde med livsviktige medisiner

– Jeg har cøliaki. På reiser rundt om i verden er jeg vant til å ikke finne noen glutenfrie alternativer på fly eller flyplasser. Jeg må derfor ha med noe «sikringskost».

Siden Sundlo skulle reise i nesten ett døgn, inneholdt flykofferten matpakke, nøtter, et par müslibarer og en 0,7 liters vannflaske kjøpt på Gardermoen samt livsnødvendige medisiner, PC, lader, notatbok, hodetelefoner, vinterjakke, skjerf og vanter. Kofferten, som var langt under maksimumsmålene til Norwegian, veide sammen med håndvesken så vidt over 10 kilo.

– Jeg ble brutalt plukket til siden og irettesatt for å ha brutt reglene. Jeg er en avbalansert, voksen dame på 55 år som aldri bryter regler med viten og vilje. Jeg syntes verken at jeg hadde brutt noen regler eller at dette var rimelig. Jeg spurte om det gikk an å se litt nærmere på hva jeg hadde i kofferten for å ta ut eventuelt noe, for eksempel vannflasken, eller om min kollega, med en lett håndveske, kunne ta noe av mitt med seg. Men nei, det var det overhodet ikke mulig å endre på!

Dobbelt pris for lang reise

Sundlo måtte dermed punge ut.

– Mannen var brå i tonen, og ekstremt uhøflig og brutal i oppførselen. Han ville overhodet ikke høre på noe forklaring i det hele tatt. Jeg spurte høflig hvor mye det var snakk om å betale, og det smalt kr. 750,- tilbake. Jeg tenkte da at jeg ikke kom noe vei, og at jeg måtte betale for heller senere å klage til Norwegian.

Saken fortsetter under bildet

 Ifølge Norwegian ble reglene på Sundlos reiser håndtert ekstra strengt, og dobbeltgebyret ilagt, fordi det var dårlig plass til håndbagasje om bord. Bente Sundlo måtte da sjekke inn kabinkofferten og ta med seg eiendelene hun trengte på den døgnlange reisen løst. Bildene er fra flyturen til London (t.h.) og Orlando (t.v.). Foto: Privat

Ifølge Norwegian ble reglene på Sundlos reiser håndtert ekstra strengt, og dobbeltgebyret ilagt, fordi det var dårlig plass til håndbagasje om bord. Bente Sundlo måtte da sjekke inn kabinkofferten og ta med seg eiendelene hun trengte på den døgnlange reisen løst. Bildene er fra flyturen til London (t.h.) og Orlando (t.v.). Foto: Privat

Da Norwegians representant så at Sundlo skulle bytte fly, fordoblet boten seg til 1500 kroner, helt uten videre.

– De behandlet oss passasjerer helt uten verdighet. Det fikk det til å koke over for mange. Det ble selvfølgelig ganske dårlig stemning på flyet etter dette.

Som bildene viser var det god plass bagasjehyllene i flyene som brakte Bente Sundlo til London og Orlando. Konsulenten kjøper ikke argumentet fra Norwegian om at passasjerene hadde for mye bagasje med seg:

– Det ble sagt at kontrollen var fordi passasjerene hadde for mye håndbagasje med seg, men sannheten er nok at de kun ønsker å rane oss for mer penger. Verst var likevel fremferden, brutaliteten og ufinheten til de ansatte. Vi ble jo behandlet som kriminelle alle sammen.

– Aldri har opplevd større urimelighet

En ung jente bak Sundlo i køen ble avkrevd kr. 2250,- for å få med sin koffert fordi hun skulle med tre flyvninger for å nå sin destinasjon i USA, forteller hun.

– Hun var helt på gråten og kunne ikke betale dette, så hun fikk plukke ut noen utvalgte ting i en plastpose og måtte la resten stå igjen ved gaten til destruksjon. Det var helt brutalt å være vitne til. Hvordan kan disse Norwegian-ansatte leve med seg selv? Og hvordan kan Norwegian tro at vi som passasjerer kommer til å tåle dette?

Sundlo forteller at hun har reist veldig mye, og med mange ulike flyselskaper.

– Jeg må innrømme at jeg aldri har opplevd større urimelighet og tilsvarende mobbing som passasjer. I tillegg er jeg vant til å oppleve litt smidighet og skjønn når man reiser på en Premium-billett. Det er i hvert fall siste gang jeg velger Norwegian som selskap.

Legger seg flate

Norwegian reagerer slik på historien Bente Sundlo forteller:

– Dette er fullstendig uakseptabel oppførsel fra personalet på flyplassen. Denne saken vil definitivt bli fulgt opp. Våre kunder skal ikke bli behandlet på denne måten, sier kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen.

Artikkeltags