Rigger for vekst i bedriftsmarkedet

Nina Remøy Wiik  leder Nordeas intensiverte satsing mot bedriftsmarkedet på Vestlandet. FOTO: SVEIN TORE HAVRE

Nina Remøy Wiik leder Nordeas intensiverte satsing mot bedriftsmarkedet på Vestlandet. FOTO: SVEIN TORE HAVRE

Artikkelen er over 1 år gammel

Nordea omorganiserer og vil satse mer på bedriftene på Vestlandet. Også andre banker merker økt aktivitet og etterspørsel.

DEL

– Nå er vi rigget for vekst. Vi ønsker å øke vår markedsandel på Vestlandet, sier Nina Remøy Wiik i Nordea.

Etter at banken fra 1. april omorganiserte til fem regioner, er Remøy Wiik blitt direktør for bedriftsmarkedet i Region Vest. Regionen strekker seg fra Ålesund til Bergen. Det nye Nordea-kartet er resultat av en omorganisering som førte til at noen stillinger forsvant. Ifølge Remøy Wiik er den nye organisasjonen laget for at banken skal få mer lokal slagkraft.

– Ingen ble sagt opp. Avgangen skjedde gjennom sluttpakker, sier Remøy Wiik. I dag leder hun en gruppe på 30 ansatte.

Krever mer

Remøy Wiik peker på at bedriftskundene etterspør annen og mer spisset kunnskap nå sammenlignet med tidligere.

– Sterk endringstakt fører til et større behov for å legge digitalt til rette for kundene. Det holder ikke lenger kun med generell bankkompetanse. Banken må ha spesialforståelse for kundens behov, virksomhet og bransje, sier Remøy Wiik til BA.

Hun forteller at Nordea nå satser generelt på å få bedre grep om markedet på Vestlandet. Men hun trekker likevel frem to sektorer som spesielt interessante.

– Nordea orienterer seg mot alle bransjer, men har blant annet spesialkompetanse innenfor sjømat- og eiendomssektoren, sier regionsjefen.

Taus om tall

Banken vil ikke opplyse om hvor stor utlånsportefølje de har på Vestlandet, men Remøy Wiik opplyser at de siden nyttår har fått rundt hundre nye kunder her.

– Vi får stadig flere henvendelser fra bedrifter som ønsker å øke sine investeringer i produksjonskapasitet samt fra eiendomsrelaterte virksomheter. Det skjer også mye positivt innenfor bygg og anlegg, sier hun.

Hundre milliarder

DNBs divisjonsdirektør for bedriftsmarkedet på Sør- og Vestlandet Katrine Trovik er ikke så opptatt av hvor mange kunder den enkelte banken har. Hun fokuserer mer på hvor stor utlånsporteføljen er.

– Sør- og Vestlandet, et område som strekker seg fra Arendal til Kristiansund, er et særdeles viktig marked for DNB. Vi har oppunder 100 milliarder i eksponering mot bedriftene i dette området, sier Trovik, som opplever økende optimisme og økende aktivitet på Vestlandet.

(Saken fortsetter under bildet)

Divisjonsdirektør Katrine Trovik i DNB forteller om økt aktivitet og optimisme blant kundene. FOTO: MAGNE TURØY

Divisjonsdirektør Katrine Trovik i DNB forteller om økt aktivitet og optimisme blant kundene. FOTO: MAGNE TURØY

Hun viser til at en fjerdedel av 4000 nyetablerte bedrifter i regionen Sør- og Vestlandet til nå i år har valgt DNB som bankforbindelse.

– I bergensområdet betyr det at 400 oppstartsbedrifter velger DNB, sier Trovik.

Hun trekker også frem utviklingen i de totale inntektene på Sør- og Vestlandet.

– De fire første månedene i år økte den med 13 prosent, fra 660 millioner kroner til 745 millioner kroner, sammenlignet med samme tidspunkt i fjor, sier Trovik.

Ansetter flere

Regiondirektør for Hordaland og Sogn og Fjordane i Danske Bank, Eirik Fausa, stemmer i.

– Vi har nettopp ansatt en ny medarbeider og skal ansette en til. Når utgangspunktet var fem personer, sier jo det noe, sier Fausa til BA

Han melder om «bra trøkk».

– Vi opplever meget godt vekst her vest og har ute tilbud til eksisterende og nye kunder på rundt en milliard kroner nå, sier Fausa, som er enig med Remøy Wiik i at bedriftene krever mer av bankene nå enn før.

– Ja, jeg vil si at markedet er blitt mer krevende for de mindre bankene. Bedriftene er mer bevisste på valgene sine, noe som betyr at vi må tilføre kundene verdi og kompetanse som gjør dem mer konkurransedyktige i sine markeder utover det å gi kreditt, sier Fausa.

– En liten mismatch

– Bedriftene signaliserer at det kan være utfordrende å få tak i risikokapital, sier regionsjef i NHO på Vestlandet, Tom Knudsen.

Knudsen mener det generelt er ulike oppfatninger blant banker og bedrifter når det gjelder tilgangen til kapital.

– Bankene synes de er villige og rause, mens bedriftene har en annen oppfatning. Slik sett kan vi si at det er en liten mismatch her, sier Knudsen, som er glad for Nordeas nysatsing på bedriftsmarkedet i vest.

– Det synes vi er veldig positivt. At flere aktører satser i markedet, gjør vel at også de andre skjerper seg, mener Knudsen.

Han tror også de lysere utsiktene for næringslivet kan gjøre det enklere for bedriftene å få tak i risikokapital.

– Jeg vil tro det blir enklere for bedriftene når markedet går opp, sammenlignet med når det går nedover, sier Knudsen.

Artikkeltags