Billettselskapet fra Bergen flakser fremover

Ticketco-gründer Kåre Bottolfsen opplever at selskapet er i medgang for tiden.

Ticketco-gründer Kåre Bottolfsen opplever at selskapet er i medgang for tiden. Foto:

Ticketco har på få dager kapret drømmekunden i Sportsklubben Brann, vunnet nok en pris og etablert seg i England.

DEL

– Veldig artig å være med på denne reisen, sier daglig leder Kåre Bottolfsen i Ticketco Norge AS.

Sammen med Carl-Erik Michalsen Moberg grunnla han billettselskapet i 2011. Bedriften har hatt sterk vekst og anses for å være den fremste utfordreren til markedslederen Ticketmaster i Norge.

Satser internasjonalt

Fra 2015 til 2016 økt driftsinntektene fra snaut syv millioner til over 15 millioner kroner.

Tidligere i år hentet Ticketco 13 millioner gjennom en vellykket emisjon. Nå mener Ticketco-sjefen at selskapet er rustet for å vinne markedsandeler nasjonalt og internasjonalt.

For å klare det har Ticketco etablert seg i Storbritannia.

– Min medgründer har bosatt seg i London. Carl-Erik skal jobbe tre uker der og en uke her hjemme, forteller Bottolfsen.

– Emisjonen har gitt mulighet til å ansette økonomisjef og personell i UK. Nå jobber vi på spreng for å fortsette veksten. Alle pilene peker i riktig retning, fortsetter han.

– Dere har ennå til gode å tjene penger, når forventer dere å gå med overskudd?

– Vi investerer tungt i teknologien, rundt fem millioner årlig. Fokuset vårt er mest mulig topplinjevekst.

Per i dag teller bedriften åtte ansatte på kontoret i Bergen og fire i London. I tillegg er det fem årsverk i partnerbedriften Innocode, forteller Bottolfsen.

– Det har blitt noen årsverk etter hvert. Det har gått fremover siden vi var to sjeler i én skjorte.

– To i én skjorte?

– Nei, så dårlig stilt var det ikke, ler han.

– Det er gøy, og det blir sikkert mer folk etter hvert. Dette er bare starten, sier Bottolfsen.

Tildelt etablererpris

Mandag ble selskapet tildelt Bergen kommunes etablererpris 2017 av næringsbyråd Julie Andersland (V).

Det skjedde under åpningen av Innovasjonsuken OPP.

– Kjempekjekt. Vi setter veldig stor pris på denne prisen. Det er en anerkjennelse av det vi har gjort. Motiverende og positivt for selskapets omdømme, sier Bottolfsen.

– Inspirerende

«Årets vinner er et inspirerende bevis på at man kan lykkes gjennom samarbeid med det regionale økosystemet for innovasjon og nyskaping i Bergen. Gjennom å tenke nytt, forenkle og digitalisere har bedriften utviklet et verktøy som har gjort arrangementer til en bedre opplevelse både for publikum og arrangører», heter det i juryens begrunnelse.

For to år siden stakk selskapet av med Deloitte sin Rising Star-pris, og året etter ble bedriften norsk vinner av European Business Award for gründere.

– Kjekt å få en pris i 2017 også. Jeg vil gjerne si tusen takk til Bergen kommune og til oppstartsmiljøene i Bergen, fordi de har vært viktige for oss, sier Bottolfsen.

De neste fem årene skal Ticketco levere billett-teknologien og betalingsløsningene på Brann Stadion. Avtalen med Sportsklubben Brann beskriver Bottolfsen som den en stor milepæl.

– Brann er en av Norges sterkeste merkevarer. Å ha dem som kunde er utrolig stort for oss. Vi oppfatter Brann som veldig profesjonelle, og håper at vi kan få et fruktbart samarbeid som gjør hverandre bedre, sier han.

– Vi har vurdert en rekke ulike billettsystem og ser at Ticketco er de som totalt sett leverer det vi mener er det beste for våre supportere på markedet. Det uttaler Sportsklubben Branns kommersielle leder, Camilla Schutz.

Satser på toppidrett

Sogndal, Viking, Haugesund og Sandefjord er også på kundelisten, og flere klubber kommer det til å bli, ifølge Bottolfsen.

Selskapet har også ambisjoner om å knytte til seg toppklubber innen andre idretter, som ishockey og håndball. Ambisjonen er å bli markedsledende innen toppidretten i løpet av få år.

Artikkeltags