Saksøkt av hundrevis og dømt til å betale tilbake

Hubert Freidl fra Østerrike er øverste leder og grunnlegger av det kontroversielle fordelsnettverket Lyoness.

Hubert Freidl fra Østerrike er øverste leder og grunnlegger av det kontroversielle fordelsnettverket Lyoness.

Lyoness er dømt til å tilbakebetale store pengesummer til medlemmer som har følt seg lurt.

DEL

BA skrev i helgen om det kontroversielle, internasjonale fordelsnettverket Lyoness, som mange bergensere har kastet seg inn i med håp om å tjene penger.

Over 50 nordmenn har i løpet av det siste året varslet Lotteritilsynet om virksomheten.

Mot et vederlag har de fått mulighet til å oppnå inntekter ved å verve nye medlemmer på en måte som oppfattes som ulovlig pyramidespill. Lyoness mener på sin side at alle klagene beror på misforståelser.

Én fikk 800 000 kroner

Mens Lotteritilsynet i Norge nå vurderer hva de skal foreta seg, har svært mange tidligere Lyoness-medlemmer i Europa fått tilbake betydelige pengebeløp ved å gå rettens vei.

  • Har du tips i denne saken? Kontakt BAs journalist Stian Espeland på e-post stian.espeland@ba.no

Advokat Josef Fromhold forteller til BA at han har gjennomført rundt 170 av vel 300 søksmål han har varslet mot Lyoness.

– Jeg har vunnet frem i alle søksmålene som er avsluttet. I noen tilfeller har vi inngått forlik. Det største pengebeløpet som er tilbakebetalt er 84 000 Euro (over 800 000 kroner). Vi har også oppnådd tilbakebetalinger utenfor rettssystemet, sier Fromhold.

Totalt har rundt 1000 Lyoness-medlemmer engasjert den østerrikske advokaten for å kreve penger tilbake.

Også en annen advokat i Østerrike, Wolfgang Schöberl, merker økende pågang av klienter som ønsker å gå til sak mot Lyoness.

– For øyeblikket har vi 15 sivile saker relatert til Lyoness. Vi har vunnet noen av dem allerede, mens resten ennå er til behandling i domstolene, sier Schöberl.

Les også: Bergenser til topps i nettverk som lokker med store penger – nå hagler anklagene

Alle må kjempe hver for seg, fordi lovverket i denne sammenheng ikke åpner for gruppesøksmål, opplyser Fromhold. En av klientene hans er en kvinne fra Norge. Hun har, via advokaten, avslått BAs intervjuforespørsel.

Fromhold kjenner også til sivile søksmål fremmet i Sverige, Tyskland, Hellas, Frankrike, Lativa, India og Australia, forteller han.

Overtalt av bekjente

En rekke domstoler i Østerrike og Sveits har slått fast at Lyoness er skyldig i brudd på et EU-direktiv som har til hensikt å beskytte forbrukere mot urettmessig markedsføring.

BA har fått tilgang til et utvalg dommer hvor Lyoness er dømt til å tilbakebetale mellom 10.000 og 280.000 kroner, inklusive renter.

Felles for saksøkerne i dommene er at de har latt seg overtale av bekjente, folk de stoler mye mer på enn en tilfeldig salgsperson.

Et annet fellestrekk er at de er blitt veiledet til å betale et engangsbeløp for å komme inn i systemet. Og eneste mulighet for å tjene penger er å verve nye medlemmer. Systemet har vært bygget på at flere og flere må verves og disse må skyte inn kapital, ellers bryter systemet sammen.

Lyoness

Lyoness er et fordelsnettverk etablert i Sveits i 2003.

Den internasjonale virksomheten ledes av grunnlegger Hubert Freidl og har over syv millioner medlemmer i 47 land.

I Norge har nettverket per i dag 137 000 medlemmer.

Det norske selskapet Lyoness Norway AS ble stiftet i august 2012, og ledes i dag av svenske Claes Gunnarson.

Lyoness gir medlemmer fordeler i form av tilbakebetaling av en liten prosentandel av kjøpesummen (cashback).

Det er også mulig å oppnå fordeler via handel som gjøres av personer man verver til nettverket.

Handlesteder betaler for å være med i nettverket ved å betale en prosentandel av handel foretatt av medlemmer med fordelskort.

Kilder: Lyoness Europe AG/Lyoness Norway

Saksøkerne har etter hvert betalt mer penger til Lyoness for diverse varer og tjenester i den tro at det skal øke sjansene for inntjening.

I stedet har de tapt det meste av pengene. Noen slanter har de imidlertid fått tilbake, og disse pengene er i dommene blitt trukket fra som motregning.

– Systematisk misbruk

Den tyske jussprofessoren Søren Koch ved Universitetet i Bergen har lest dommene.

– Her er det snakk om systematisk misbruk av kontrakter som i stor grad er villedende for forbruker. Disse dommene som vi ser nå er nok toppen av isfjellet. Vi kan muligens forvente at det kommer flere slike saker, også i Norge.

– Samtidig er dette et tegn på hvor viktig det er at vi har felles europeisk lovgivning for å beskytte forbrukere i alle europeiske land. Det kan gi EU-skeptikere litt å tenke på, sier Koch.

Vil rydde opp

Lyoness-ledelsen i Østerrike opplyser til BA at Lyoness forsøker å rydde opp i det som har skjedd tidligere.

– Det er et arbeid vi vil fortsette med fremover. Dagens vilkår er ikke gjenstand for sivile søksmål noe sted. De er gyldige, uten restriksjoner, skriver lederen for nettverket av markedsførere i Lyoness-systemet, Mario Kapun, og hans team i en epost til BA.

Av den grunn vil Lyoness beholde dagens praksis.

– Det er ingen grunn til å forandre nåværende vilkår og betingelser i Lyoness, siden sivile søksmålsprosesser som pågår hovedsakelig dreier seg om vilkår og betingelser som ikke har vært i bruk siden 2014.

– Hvorfor er Lyoness involvert i så mange rettssaker i Europa?

– Lyoness er ikke saksøkt i Norge. De fleste sivile søksmål i andre land er basert på vilkår som ikke har vært i bruk siden 2014. Lyoness forsøker, på best mulig vis, å løse alle medlemmers krav fra årene før 2014. I løpet av de siste månedene har en stor andel allerede løst seg. Disse anstrengelsene vil vi selvsagt fortsette med. Nåværende vilkår og betingelser er ikke blitt kritisert på noe vis, svarer Kapun & co.

Det blir fremhevet at Lyoness i 2014 fullførte arbeidet med en større intern forandring som delte virksomheten til Lyoness inn i tre merkevarer: shoppingfellesskapet, lojalitetsprogrammet og selvstendig næringsdrivende Lyconet-markedsførere, får BA opplyst.

– Slik vi ser det, er vårt shoppingfellesskap og distribusjonssystem basert på en lovlig forretningsmodell. Over 75 000 selskaper verden over stoler på samarbeidet med Lyoness. Og over syv millioner medlemmer får fordeler gjennom vårt system. Høyesterett i Wien fastslo i en rettskraftig dom 12. april 2016 at Lyoness ikke driver med pyramidespill. Dette betyr at i Østterike og andre land, bør alle undersøkelser opphøre, skriver Lyoness-ledelsen til BA.

Pyramidespill/Multi Level Marketing

Pyramidestrukturen er felles for både pyramidespill og Multi Level Marketing-virksomhet (MLM).

En MLM-virksomhet vil som oftest være lovlig og pyramidestrukturen er fundamentet for arrangementet, men er i seg selv ikke hovedårsak til inntjeningen.

Virksomheter som i realiteten er en ulovlig pyramide, vil ofte omtale seg selv som et MLM-selskap. Dette gjør at det er vanskelig å skille en lovlig MLM-virksomhet fra en ulovlig pyramide.

På generelt grunnlag advarer Lotteritilsynet mot å delta i nettverksvirksomhet der det blir lovet stor økonomisk vinning, spesielt hvis vinningen i stor grad kommer fra verving av nye deltakere.

En ulovlig pyramide oppstår når mesteparten av inntekten blir koblet til vervingen, slik at selskapets eller deltakerens inntekt stammer direkte eller indirekte fra vederlaget for å delta.

Inntekten er på den måten avhengig av stadig vekst av nye deltakere på lavere nivåer.

Hvis du blir lovet store inntekter på inntjeningen til de personene du verver, på flere nivåer under deg, vil det være et klart tegn på en pyramide.

Her blir pengene flyttet oppover i systemet, og det er de som sitter øverst, som først og fremst tjener på det.

Penger yngler ikke av seg selv. Hvis noen på toppen tjener mye, kan det skyldes at mange lenger nede i systemet taper penger.

Lotteritilsynet har utviklet et verktøy som lar deg teste om et selskap kan være et ulovlig pyramidespill.

Kilde: Lotteritilsynet

Artikkeltags