BKK med kanonresultat midt i nedbemanningen

Bergenshalvøens Kommunale Kraftselskap går så det griner, men fortsetter kuttprosessen.

Bergenshalvøens Kommunale Kraftselskap går så det griner, men fortsetter kuttprosessen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

494 millioner i resultat for første halvår av 2017 for kraftgiganten.

DEL

BA skrev torsdag om 150 BKK-ansatte som demonstrerte mot ledelsen på grunn av uro og misnøye knyttet til innsparingsprosessen, som så langt blant annet har medført såkalt frivillig nedbemanning av 130 ansatte.

– Folk får ikke sjans til å omskolere seg til de jobbene de ønsker å satse på i fremtiden. I juni toppet det seg da vi fikk beskjed om at BKKs bilverksted på Kokstad skal legges ned, sa fagarbeider i BKK Nett, Geir Olav Liland, til BA.

Fredag kommer BKK med pressemelding som forteller om et konsernresultat på 494 millioner for første halvår av 2017. Det er en økning på 78 millioner kroner sammenlignet med de første seks månedene av 2016.

– Vannkraftproduksjonen vår var 1,2 prosent høyere enn i første halvår 2016. Sammen med noe høyere kraftpris bidrar høyere produksjon til en økning i resultatet, sier konsernsjef Jannicke Hilland i pressemeldingen.

Skal kutte 350 millioner kroner

Forventning om kraftoverskudd og lave priser i Norden fremover gjør at hun likevel understreker behovet for innstramminger.

– BKK opplever et økende konkurransepress, omgivelsene er mer uforutsigbare og endringstakten er høy. For konsernet er det derfor viktig å legge vekt på kostnadsreduksjoner og effektivisering, samtidig som vi styrker endrings- og innovasjonsevnen, mener Hilland.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Over hundre BKK-ansatte demonstrerte mot ledelsens kuttplaner torsdag.

Over hundre BKK-ansatte demonstrerte mot ledelsens kuttplaner torsdag. Foto:

BKK-styret mener de forventede lave kraftprisene utfordrer den norske fornybarnæringen.

– BKK møter de lave prisene og endringer i markedene og rammebetingelser med målrettet arbeid med kostnadsforbedringer. Lønnsomhetsprogrammet BKK 2020 med en ambisjon om en resultatforbedring på 350 millioner kroner i 2020 er et viktig tiltak i forbedringsarbeidet, heter det i pressemeldingen.

Ansatte føler seg oversett

Morten Bildøy, styremedlem og hovedtillitsvalgt for BKK Nett, registrerer at bedriften går godt.

– Det er bra med et godt resultat – det skal i utgangspunktet være med på å trygge arbeidsplassene, sier han til BA.

Fagforeningsmannen står likevel inne for det enstemmige styrevedtaket om å kutte 350 millioner kroner.

– Måten kuttene har blir gjort på blir feil. Det har gått for fort. De ansatte har ikke blitt lyttet til, mener Bildøy.

– Det har blitt for mye ovenfra-ned-innstramminger. Administrasjonen kunne fått masse gode ideer om de hadde tatt de ansatte med til råds, fortsetter han.

Foreløpig har nedbemanningen blitt løst ved førtidspensjoneringer. De ansatte har imidlertid lenge etterlyst konkret informasjon om hvor mange som må gå, og hvilken type kompetanse bedriften trenger i fremtiden.

– Når de begynner med adresserte sluttpakker spørs det hvor frivillig det føles. Vet man hvilken kompetanse som behøves, får de ansatte en rettferdig mulighet til å tilegne seg kunnskapen – slik at man ikke behøver å rekruttere eksternt.

Artikkeltags