Slenger med leppen før relansering av bryggeri

UNNSYLDER SEG OG FRIR: Samtidig som Henning Thoresen ber om 			unnskyldning for sin syrlige kommentar, er han på frieren i jakten på investorer og samarbeidspartnere. – Kråke søker måke, er det ikke det det heter, ler 		Henning Thoresen i Norske Bryggerier.foto: Hege Bjørnsdatter Braaten/Nettavisen

UNNSYLDER SEG OG FRIR: Samtidig som Henning Thoresen ber om unnskyldning for sin syrlige kommentar, er han på frieren i jakten på investorer og samarbeidspartnere. – Kråke søker måke, er det ikke det det heter, ler Henning Thoresen i Norske Bryggerier.foto: Hege Bjørnsdatter Braaten/Nettavisen

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Ølgründer Henning Thoresen presenterte planer om å blåse liv i historisk bryggeri med å si at Bergen ikke har et ordentlig bryggeri fra før.

DEL

– Bergen trenger jo sårt et skikkelig bryggeri, sier Sagene-gründer og Norske Bryggerier-sjef Henning E. Thoresen i siste utgave av Dagligvarehandelen.

Uttalelsen kommer i forbindelse med planer om å relansere det historiske bergensbryggeriet O.F. Hald, som opphørte for nærmere hundre år siden.

Skaper latter

– Ha. Ha. Ha.

Bryggerimester Gahr Smith-Gahrsen i 7 Fjell Bryggeri ler godt og lenge av uttalelsen.

– Han har sagt mye rart og er ganske i utakt med den norske bryggeribransjen.

Hvis han virkelig mener dette, har han fulgt usedvanlig dårlig med, påpeker Smith-Gahrsen.

– En tåpelig kommentar. Kan ikke la seg provosere av sånt. Jeg blir mest forundret, sier bryggerimesteren.

– Er du feilsitert, Thoresen?

– Nei da, men det ble sagt med glimt i øyet. Jeg er utrolig stolt av det som skjer i Bergen, spesielt fra 7 Fjell sin side. Det jeg sa var mer et stikk til Hansa, presiserer Henning Thoresen i Norske Bryggerier overfor BA.

– Vi registrerer hva Henning Thoresen sier, men lar oss ikke terge opp av sånt, sier Anette Karlsen, kommunikasjonsansvarlig i Hansa Borg Bryggerier.

Hun opplyser at da Hansa Bryggeri startet opp i 1891 var det 37 bryggerier i Bergen.

– Vi er det eneste igjen av disse. Vi brygger Norges mest solgte norske ølmerke (Hansa), Norges mest solgte spesialøl, som vi i fjor solgte 2,3 millioner liter av, og så har vi Norges mest solgte IPA. Så å si at våre øl eller vårt bryggeri ikke er skikkelig blir bitte litt rart tenker vi, nåforbrukerne egentlig sier noe annet, sier Karlsen med et smil om munnen.

Hun vektlegger at Hansa er positive til mikrobryggeriene og ølentusiasmen som har vokst frem de siste årene.

– Vi er også positive til nye små bryggerier som vil prøve å etablere seg, også i Bergen. Mangfold er bra, sier Karlsen.

– Ikke meningen

– Jeg beklager hvis jeg har tråkket litt på stoltheten til bergenserne, det var ikke meningen. Unnskyld, Bergen, sier Thoresen til BA.

Thoresen forteller at han jobber sammen med etterkommerne av Hald-familien for å få til en relansering av det historiske bryggeriet O.F. Hald.

Han kan ennå ikke svare på når og hvor i Bergen ølproduksjonen til skal finne sted.

– Så langt er vi ikke kommet ennå, men sonderingen er i gang, sier han.

Provoserte

Thoresen har laget storm i ølglass før.

Han skapte blant annet overskrifter i E24 da det lille bryggeriselskapet Norske Bryggerier AS leverte inn flest varemerkesøknader av alle i 2015, i alt 42 registreringer.

Sagene Bryggeri-gjengen terget også på seg mange i bransjen da de uttalte at Oslo altfor lenge har savnet et eget bryggeri. Nå har altså Thoresen sagt noe tilsvarende om Bergen. I intervjuet med BA er han åpen om at strategien hans er å stikke hodet frem for å få ting til å skje.

Industri og mikro

Sagene Bryggeri er den hittil største og mest kjente merkevaren til Norske Bryggerier.

– Sagene brygger vel mest øl i Arendal, og ikke i Oslo?

– Det stemmer. Håndverksølet brygges i Oslo og dagligvareølet brygges på lisens i Arendal. En fin kombinasjon synes jeg.

Ølgründeren synes altfor mange bryggerier er blitt lagt ned de siste hundre årene.

– Det er morsomt med alle håndverksbryggene som starter opp, men vi tenker større.

Han mener det mangler mye i det han kaller midtsjiktet, mellom de store bryggeriene og mikrobryggeriene. Norske Bryggerier har derfpr planer om å starte opp flere nye bryggerikonsepter i denne kategorien her til lands.

– Vi brukte fem år på å starte opp Sagene bryggeri. Forretningsmodellen er en kombinasjon av industriøl og håndverksøl. Det må til for å få vekst og posisjonere seg sterkere i markedet. Og slike vil vi etablere flere av. Jeg tror vi kan skape masse arbeidsplasser og bli stor på eksport av øl.

– Hvordan står det til med finansiering?

– Vi er alltid på jakt etter investorer og samarbeidspartnere, svarer Thoresen.

Artikkeltags