Ole Petter skal bare på skolen fem dager dette halvåret

Lærling Ole Petter Hellesø Milde skal hjelpe å dekke til en ventilasjonsboks i det gamle bygget.

Lærling Ole Petter Hellesø Milde skal hjelpe å dekke til en ventilasjonsboks i det gamle bygget. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Men den nye vekslingsmodellen får byggfagelever tilbud om å komme ut i lære tidligere for å hindre frafall på skolen.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

I august begynte de første kullene i Bergen med vekslingsmodellen. Tømrerfag, barne- og ungdomsarbeid og helsefag er linjene som har prøvd modellen.

Konseptet innebærer at elevene får begynne med praksis allerede første året sitt på skolen. I løpet av de fire årene på videregående veksler de mellom å være i praksis og å gå på skolen.

Allerede på vårparten første året skal elevene ut i lære og kommer bare til å være på skolen fem dager.

– ER MER MOTIVERENDE

Tømrerelev ved Slåtthaugen videregående skole, Ole Petter Hellesø Milde, har vært i lære hos Byggmester Markhus i cirka to uker. Han er i jobb mandag til fredag og hjelper til med å restituere et gammelt jenteinternat på Stend jordbruksskole.

– Det er jo veldig annerledes enn å gå på skolen, men jeg synes det er deilig å slippe å ha de unødvendige fagene hver dag, sier Hellesø Milde, som forteller at han var lei av skolebenken etter ungdomsskolen og at foreldrene var opptatt av at han skulle prøve denne mer praktiske modellen.

– Det er selvfølgelig mer motiverende å møte når du vet at du skal gjøre noe gøy, mener han.

Den største utfordringen for lærlingen har så langt vært å komme seg opp om morgenen for å stille på jobben klokken syv hver dag.

– Jeg må opp klokken seks, så det har vært litt utfordrende å stå opp så tidlig, smiler Hellesø Milde.

I følge anleggsleder,Magne Even Oppedal, har lærlingen klart seg bra og han har ikke merket seg noen forsentkomminger.

– Elevene må bli voksne litt tidligere. De får ansvar og lærer hvordan det er å være i et lønnet arbeid, forteller han.

SER LOVENDE TENDENSER

Vekslingsmodellen er en prøveordning satt i gang av Hordaland fylkeskommune. Målet er å motarbeide den store frafallet i den videregående skole og for å vise eleven så tidlig så mulig hva faget handler om.

Så langt har det ikke vært noe frafall på linjene som deltar i ordningen i følge Trond-Harald Alvær hos Hordaland fylkeskommune.

– Er for tidlig å si om det er en effekt, men tendensen er lovende. Det er en veldig positiv stemning rundt prosjektet, forteller Alvær som er spesialrådgiver ved fagopplæringskontoret hos fylkeskommunen.

For elevene som skal søke tømrerfaget fra høsten av vil det samme tilbudet være tilgjengelig.

Oslo, som har hatt ordningen ett år lenger enn Bergen, kan også rapportere om positive tilbakemeldinger fra alle parter.

– De elevene og lærlingene som er i vekslingsmodellen i bygg er meget godt fornøyde. Lærerne og bedriftene er også godt fornøyd, sier Anita Tjelta hos Utdanningsetaten ved Oslo kommune.

Hun forteller at den største utfordringen har vært å få forutsigbarhet for et tilstrekkelig antall læreplasser til elever som velger modellen.

– HAR GODT AV Å KOMME SEG I ARBEID

Oppedal, hos Byggmester Markhus, tror at mange elever er skoleleie og at vekslingsmodellen vil være mer motiverende for disse elevene enn at de går to år på skole før de får to år med læreplass.

Han frykter ikke at elevene er for unge for arbeidslivet i en alderav 16-17 år.Han mener det er bra for elevene å komme i gang med arbeidslivet tidlig.

– Jeg tror de har godt av å komme seg i arbeid selv om de er unge. Det er viktig å få de bort fra unødvendig mobil- og databruk og la dem få prøve seg i arbeidet, sier han.

Læringen selv har hatt gode erfaringer så langt, men understreker at han ennå er i den første delen av utdanningen.

– Jeg har selvfølgelig en del igjen å lære ennå, men jeg synes det har vært bra å komme i gang og få praksis med en gang, sier Hellesø Mjelde.

Artikkeltags