Omsatte for over en million i øl

Ekte øl-entusiaster på festival. Marcus Garberg, Bjarne Langeland, Olivier Heimnes og Steffen LIe Skålevik.

Ekte øl-entusiaster på festival. Marcus Garberg, Bjarne Langeland, Olivier Heimnes og Steffen LIe Skålevik. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

– Bryggeriene begynte å gå tom mot slutten.

DEL

Denne helgen var det duket for Bergen Ølfestival i Skostredet.

Festivalen har i løpet av dagene hatt opp imot 20.000 besøkende. De har smakt på hele 150 ulike typer øl.

REKORDOMSETNING

– Det har gått over all forventning. Vi kunne hatt litt bedre plass, men samtidig liker vi at det er litt intimt og koselig, sier festivalsjef Stian Krog.

Han er overrasket over den store omsetningen. Den har overgått begge de tidligere årene, hvor festivalen har blitt holdt på Bryggen.

– Jeg trodde jeg hadde smakt på det meste, men det hadde jeg visst ikke, sier øl-entusiast Bjarne Langeland.

Han besøker festivalen sammen med kameratgjengen.

– Jeg har smakt på ti forskjellige typer i dag, sier Marcus Garberg og holder frem glasset. Som for øvrig ikke rommer mange desliterne.

Guttene er skjønt enige om at glassene var i minste laget.

– INGEN FYLL

– Folk smaker på mye forskjellig og ser ut til å kose seg, sier Krog.

Til tross for at det serveres så mange ulike slag med øl, har ikke fyll vært et problem.

– Nei, overhodet ikke. Det har ikke vært tilfeller av flatfyll. Folk ser ut til å komme hit for å smake på nye typer øl, ikke for å drikke seg fulle, sier festivalsjefen, og legger til at de små glassene er en bevisst strategi.

GIKK TOM

– Det gir folk mulighetene til å smake på mer, samtidig som vi unngår at folk blir for beruset, forklarer han.

Hvor mange liter øl som har gått med på festivalen, har de ennå ikke oversikt over.

– Men flere av bryggeriene begynte å gå tom mot slutten lørdag kveld, sier Krog til BA.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken