Over og ut for BTs storsatsing

Øyulf Hjertenes, sjefredaktør i BT, legger ned boligsatsingen Bonansa. Arkivfoto: Arne Ristesund

Øyulf Hjertenes, sjefredaktør i BT, legger ned boligsatsingen Bonansa. Arkivfoto: Arne Ristesund Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

BT legger ned nettstedet Bonansa før testperioden på ett år er omme.

DEL

I slutten av januar i år presenterte BT sin nye boligsatsing Bonansa. Prosjektet hadde i utgangspunktet en testperiode på ett år.

Etter bare ni måneder legges storsatsingen ned.

Avsluttes i oktober

– Det ble bestemt for noen dager siden. Nettstedet tas av luften i løpet av oktober, opplyser Øyulf Hjertenes, sjefredaktør i Bergens Tidende.

Den siste saken på Bonansa ble lagt ut for elleve dager siden. Mye kan derfor tyde på at Bonansa ikke lenger driftes.

Det er på annonsesiden inntektene har sviktet.

– Desverre har vi ikke lykkes kommersielt. Derfor avslutter vi dette prosjektet, og vil se på andre muligheter i stedet. Boligmarkedet i Bergen vil fortsatt være en satsingsområde for oss, men i andre former enn Bonansa.

Han understreker at han er fornøyd med mye av det Bonansa klarte å skape.

Gode lesertall

– Med Bonansa har vi lykkes med å skape en digital arena for boligjournalistikk i Bergen. De mest leste sakene var oppe i nærmere 100.000 lesere, noe som var flere enn vi kunne forvente, påpeker han.

Også tidligere NRK-profil Erik Hanøy har vært med på Bonansa-laget som spaltist. Det samme har interørblogger Stina Andersen, bedre kjent som fru Andersen.

Hjertenes mener to journalistene som har jobbet med nettstedet har gjort en solid jobb.

Den ene journalisten var ansatt i BT før prosjektet ble lansert, og vil fortsette som journalist i BT-redaksjonen. Den andre journalisten har hatt en ettårig prosjektstilling.

– Engasjementet avsluttes ved nyttår, bekrefter Hjertenes.

Artikkeltags