Positivt er mest pop

Gladsaker er mye mer populære på sosiale medier enn tragedier og krim.

Gladsaker er mye mer populære på sosiale medier enn tragedier og krim. Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel

– Gladsaker er mye mer populære på sosiale medier enn tragedier og krim.

DEL

Det sier nyhetsredaktør for digitale medier i BA, Jonas Mjaaland. BA-sakene om Meyou.no og Maria Gjerpes historie er delt tusenvis av ganger på Facebook.

– OMDISKUTERT

– Generelt ser vi at «feel good stories» og saker som provoserer eller er spektakulære, ofte går som ild i tørt gress på Facebook, sier Mjaaland.

– I dette tilfellet tror jeg også at mange er berørt av Maria sin historie: enten lider de av sykdommen selv, eller har venner og familie som er rammet. I tillegg er ME en omdiskutert diagnose. Samtidig er dette en gladsak, og de sakene ser vi er mest mye mer populære på sosiale medier, enn tragedier og krimsaker.

Mjaaland tror vi bare har sett den spede begynnelsen når det gjelder kronerulling på nett.

NYE FACEBOOK-MULIGHETER

– Såkalt «crowdfounding», der mange små bidragsytere går sammen og reiser store beløp, hadde vært vanskelig å sette i gang uten internett og sosiale medier. Ikke minst har Facebook åpnet opp for at vanlige personer kan sette i gang større innsamlingsprosjekter, sier redaktøren.

Artikkeltags