Renselse i hverdagens hete

Artikkelen er over 5 år gammel

– Man svetter. Veldig mye. Håndkleet kan veie fem kilo på vei ut av rommet. Det er akkurat som en renselse, sier Giske Eggen.

DEL

Sofaen er hvit, og alle menneskene rundt meg smiler. Kinnene deres lyser i et svakt rødskjær. Litt som et eple. Luften lukter rent og søtt på samme tid. Såpe, oljer og stearinlys, kanskje.

Det er en regntung desemberdag i Bergen, og jeg befinner meg i resepsjonen hos Bikram Yoga Fana.

– All trening påfører kroppen slitasje. Her reparerer vi, sier Tone Sandal, yogalærer og studioeier i et rolig toneleie.

MENTAL MESTRING

Bikram yoga blir utført i et rom som holder 38 til 40 grader. Svette-yoga, eller hot-yoga, er andre betegnelser.

– Man svetter. Veldig mye. Håndkleet kan veie fem kilo på vei ut av rommet. Det er akkurat som en renselse, sier Giske Eggen.

Hun, sammen med venninnene Pia Breistein og Bogna Aadnevik, er med på Bikram yoga tre ganger i uken. Om ikke kanskje det også blir fire, en og annen gang.

– Dersom jeg kun får tid til to yogatimer vil jeg si at det har vært en relativt dårlig uke, sier Pia Breistein spøkefullt.

Én bikramyogatime varer i 90 minutter. I løpet av denne tiden går man gjennom en sekvens av 26 spesialtilpassede yogaøvelser. Ikke bare én gang, men to ganger. I tillegg er det to pusteøvelser.

– Det er ordentlig trening. Selv uten apparater. Man trener styrke, uten å skade kroppen. Det er også veldig mye mental trening, sier Bogna Aadnevik med et smil.

De tre venninnene sitter i den hvite sofaen sammen med Bergensavisens utsendte, som akkurat i det øyeblikket er ganske urolig bak masken. En spire av frykt for å svime av inne i varmen har begynt å vokse. Bilder fra to pent sagt mislykkede forsøk på yoga i fortiden, i normal romtemperatur, dukker opp i minnet.

– Den første gangen handler det mest om å holde seg inne i rommet. Man kan legge seg ned hvis man vil. Eller ta pauser. Dette styrer man helt selv, sier Giske Eggen.

BOKSTAVEN T

Rosa, svart, turkis, grønn. Utallige sports-bh svirrer forbi. På vei inn i yogarommet.

– Det er flest kvinner, men vi har også mange mannlige kunder. Kanskje mer her enn på tradisjonelle yogasentre. Det kan være fordi det er litt mer treningsutbytte i dette, sier Tone Sandal.

Den klamme luften slår imot oss. Salen er mørk. Uten at jeg er helt forberedt på det tråkker foten min ned på et ukjent underlag. Det føles vått og tørt ut på samme tid. Det er helt taust rundt oss, og luften står stille. Som et vakuum.

På gulvet ligger det flere personer. Utstrakte på mattene, med håndflatene vendt mot taket. Noen har minimalt med klær på seg, andre litt mer. Pressefotografen har gått på en smell, iført jeans for anledningen.

Jeg legger meg også ned på matten. Hjertet mitt dunker under brystkassen. Kanskje fordi det er varmt, eller fordi jeg sjelden legger merke til det ellers.

– Først skal vi gjøre alle de stående stillingene, sier Tone Sandal, etter å ha ønsket velkommen.

Varmen gjør at blodårene utvides og blodsirkulasjonen i kroppen øker. Muskler og nervesystem slapper av. Når de gjør det, slipper de sitt stramme grep på skjelettet, og spenninger i kroppen reduseres. Varmen har også en mental effekt.

– STYRKER SANSENE

Det er krevende å oppholde seg i rommet, samtidig som det styrker sansene, ifølge lederne av yogasenteret.

– Strekk ut armen! Strekk ut armen! Ta på veggen! Du skal se ut som bokstaven T fra siden. Kom igjen, litt til, sier Tone Sandal raskt og bestemt til deltakerne i rommet.

Halvveis inn i timen begynner kroppene i rommet å skinne. Store dråper drypper fra ansikt, armer, lår og mage ned på håndkleet.

Undertegnede vet ikke omtrent ikke hvem hun er lenger.

Foran meg kan jeg skimte noen som sitter på gulvet, og noen som strekker beinet lengre enn jeg trodde var fysisk mulig.

– Dette er god trening for hele kroppen. Prøv å gå dypere i det andre settet. Kjempebra, sier Tone ut i rommet.

Etter de stående øvelsene er det på tide å jobbe på mage og rygg. Etter hvert begynner den varme luften å kjennes bedre.

Pausene blir hyppigere. Det tøffeste er over.

– Dette er din tid. Alt utenfor dette rommet holdes utenfor tankene. Du eksisterer, her og nå, sier Tone, når timen nærmer seg slutten.

I NUET

Etter å ha ligger utslått på gulvet i noen minutter, begynner menneskene å forsvinne ut av rommet. Jeg slapper av litt av før jeg begir meg ut i «verden utenfor».

Luften utenfor rommet slår imot oss på samme måte som på vei inn, men denne gangen kjennes det ut som kulde. Menneskene rundt oss har et smil om munnen. Like røde i kinnene, som personene som kom ut fra timen før oss.

– Jeg sover utrolig godt etter at jeg har vært med på dette, sier Pia Breistein.

De tre venninnene har alle flere barn og lederstillinger, samt en mann som også skal ha tid til å trene.

– Vi trenger å slappe av. Hverdagen er ofte hektisk, så dette er vårt litt pusterom, legger Pia til.

De har omtrent kuttet ut all annen form for trening.

– Dette er noe jeg kommer til å fortsette med. Jeg er hektet, sier Giske Eggen.

Bikram yoga er for alle uansett alder, fysisk form og helsetilstand, ifølge Anne Jorunn Kristensen, som er den andre eieren av studioet.

– Varmen gjør at det er skånsomt for kroppen vår å gå dypere inn i øvelsene uten å skade seg. Det handler om å øve på å være til stede i nuet. Det viktigste er å lytte til kroppen og ta vare på seg selv, sier Anne Jorunn Kristensen.

NISJE I VINDEN

Hvert år publiserer hovedorganisasjonen Virke Trening en rapport over treningssenterbransjen i Norge. Bransjekartleggingen viser at det per 1. oktober 2014 er registrert 984 treningssentre i Norge. 61 av dem er lokalisert i Bergen.

Siden 2008 har antall treningssentre mer enn fordoblet seg i landet. Trenden peker i retning av at det etableres stadig flere nisjesentre, på områder som for eksempel Cross Fit eller Bikram Yoga.

I Bergen er femten prosent av treningssentrene nå såkalte nisjesentre. Bikram Yoga Fana er en av dem. Nå er det vel to måneder siden er Anne Jorunn Kristensen og Tone Sandal åpnet dørene for første gang.

– Vi så et behov. Ikke minst ville vi starte opp fordi vi har så sterk tro på at dette. Denne typen yoga er pleie for både kropp og sinn. Så langt har det gått bedre med senteret enn vi først hadde forventet, sier studioeier og lærer er Anne Jorunn Kristensen.

LAVERE TERSKEL

Anne Thidemann ønsker å poengtere at andelen nisjesenter fortsatt er lav, selv om den har stor vekst.

– Noe av grunnen til veksten på nisjesegmentet er lavere terskel for etablering. Ikke minst når det gjelder investeringskostnader. Man trenger ikke like store lokaler, like mye utstyr og samme bredde i kompetanse som hos de ansatte som på et treningssenter med fullsortiment, sier direktøren.

At dette segmentet øker kan være et tegn på at markedet for tradisjonelle treningssentre begynner å bli mettet, ifølge henne.

– Konkurransen er veldig tøff, og det er kostbart å etablere et nytt senter. Derfor er det nok mindre risikofylt å etablere et mindre og mer nisjeorientert tilbud.

Hun forteller at Virke Trening merker at hvilke treningsformer som er populære varierer, men at det gjerne skjer over lengre tid. Ifølge en årlig undersøkelse fra American College of sports medicine blir trening ved hjelp av egen kroppsvekt og intervalltrening mer populært i tiden fremover.

Artikkeltags