Handlingsprogrammet fra Jernbanedirektoratet, som ble presentert onsdag, gir ingen nye løfter for å forsere Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss.
Direktoratet skriver i planen at dersom prosjektet skal blir realisert innenfor de økonomiske rammene i Nasjonal Transportplan 2018-2029, er byggestart forskjøvet til 2022. «Ved høyere rammer over statsbudsjettet er det mulig med byggestart i 2021», heter det i en pressemelding direktoratet har sendt ut.
Direktoratet sender dermed ballen tilbake til de bevilgende myndighetene, altså politikerne.
Forventer oppstart i 2021
– Det handler altså bare om penger. Når vi ser at andre prosjekter blir utsatt på grunn av andre praktiske forhold, forventer jeg at Ringeriksbanen blir påbegynt i 2021, sier daglig leder for Forum Nye Bergensbanen, Hilde Magnusson, til BA.
- Les også: Sliper knivene til ny jernbanekamp
Forum Nye Bergensbanen er en interesseorganisasjon eid av 13 kommuner og tre fylkeskommuner som arbeider for bedre togforbindelse mellom Bergen og Oslo.
Vedtatt i 1992
Ringeriksbanen ble først vedtatt i Stortinget i 1992. Strekningen mellom Sandvika og Hønefoss vil kutte reisetiden med tog mellom landets to største byer med en time, og således være et viktig bidrag til de som jobber for å få reisetiden ned til fire timer mellom Bergen og Oslo. I dag er strekningen Sandvika - Hønefoss en del av intercity-satsingen rundt Oslo.
Heller ikke når det gjelder dobbeltspor Arna - Stanghelle kommer Jernbanedirektoratet med løfter til Vestlandet. Her heter det at det legges opp til byggestart i perioden 2024 - 2028. Jernbaneprosjektet er et samarbeid med Statens vegvesens planer om ny E16.
– Når det gjelder ny togtrase mellom Arna og Voss, må vi holde trykket oppe og jobbe for at hele strekningen blir sett i sammenheng, sier Magnusson.