Erna i Arna: Dette får Bergen på samferdselsfronten de neste ti årene

Artikkelen er over 2 år gammel

De lokale forhåpningene var store da det ble klart at statsminister Erna Solberg kom til Arna for å slippe samferdselsnyheter.

DEL

Dette er de fire samferdselssakene som er viktige for Hordaland og som nevnes i NTP:

  • E16 Arna Stanghelle
  • E39 Hordfast
  • Ringvei Øst
  • Sotrasambandet

Sotrasambandet starter opp i første periode (2018–2024) .

– En stor del av den statlige utdelingen vil gå til dette og bymiljøpaken som blant annet går til Bybanen, sier Erna Solberg.

Prosjekter som Arna-Stanghelle skal startes i andre del av prosjektet (fra 2024).

– Noen er kanskje skuffet over dette?

– Det er alltid høye ambisjoner. Dette er innenfor rammene av det vi kan gjøre. Når det gjelder Arna-Stanghelle skal vei og jernbane bygges samtidig. Det gjør planleggingen litt annerledes, sier statsminister.

Ordførerne er skuffet

Både ordføreren i Voss, Hans Erik Ringkjøb (Ap), og ordfører i Vaksdal, Eirik Haga (Ap), hadde store forventninger til Solbergs fremleggelse av den Nasjonale transportplanen tirsdag ettermiddag. De håpet å få noen tydelige svar for byggestart på veien mellom Arna og Stanghelle.

Nå er de skuffet over utsettelsen av prosjektet.

– De skyver prosjektet foran seg, og jeg forstår ikke grunnen til at det er utsatt, sier Vaksdal-ordføreren.

Vaksdal-ordfører, Eirik Haga (Ap), stemte i.

– Dette betyr at vi har en jobb å gjøre for å påvirke den videre prosessen, sier han.

Det dreier seg altså om en totalt ny trasé mellom Bergen og Voss, i første rekke mellom Arna og Stanghelle til 14 milliarder kroner.

Jernbanepotten nesten brukt opp

Det er de mange ulykkene, og den store rasfaren, langs E16, som har utløst kravet om ny vei og bane.

Statsminister Erna Solberg forklarer at jernbanepotten er mer eller mindre brukt opp andre steder i første periode av NTP. Derfor er det lite sannsynlig at lokale ordførere kan kjempe ny bane mellom Arna og Stanghelle før 2024.

– Det har derfor vært veldig krevende å få midler til jernbanen inn så tidlig. Skal vi bygge ny jernbane her, må vi bygge samtidig som vei, tror jeg. Dessuten handler det om at jernbaneutbyggingen tar litt lengre tid å planlegge, sier Solberg.

– Hordfast har blitt for dyrt

Det er særlig Hordfast det har knyttet seg spenning til. Solberg hadde med seg Frps Helge André Njåstad og Venstres Terje Breivik i tillegg til Knut Arild Hareide. En ting var sikkert før de kom i dag, og det var at Solberg og KrFs partileder Hareide måtte bryte valgløftet fra 2013, da de lovet oppstart på Hordfast i 2018.

Under pressekonferansen forteller Solberg at Hordfast skal gjennomføres, tross utfordringene de har fått med kostnadene. Prosjektet var opprinnelig anslått å koste 26 milliarder kroner, men prisen er nå oppe i 43 milliarder.

– Hordfast har blitt altfor dyrt, sa statsministeren til BA etter dagens pressekonferanse.

– Når kostnadene har kommet over 43 milliarder kroner, er det klart prosjektet må diskuteres, la Helge André Njåstad til.

Artikkeltags