Gå til sidens hovedinnhold

Her setter «Ulrikke» Norgesrekord

Artikkelen er over 4 år gammel

Tunnelboremaskinen «Ulrikke» trengte seg tirsdag gjennom fjellveggen i Fløen.

Bane Nor anser dette som en historisk begivenhet i jernbanesammenheng.

Nye Ulriken tunnel på strekningen mellom Arna og Bergen er nemlig første jernbanetunnel i Norge som blir til på denne måten.

– Første store milepæl i dette prosjektet, smiler Katrine Erstad, prosjektleder i Bane Nor.

De siste 20 månedene har boremaskinen «Ulrikke» boret seg gjennom nærmere syv kilometer, med en snittfart på 1,8 meter fjell i timen.

Først og størst

Borhodets diameter er 9,33 meter, og tunnelboremaskinen, som forkortes TBM, veier 1.800 tonn.

Slike dimensjoner på en TBM som har boret ferdig en tunnel er Norgesrekord.

Enn så lenge. I Follobaneprosjektet skal det anvendes enda større maskiner.

– Men vi er først, påpeker Torbjørn Bakketun med et stolt smil.

Han er prosjektleder for den ansvarlige entreprenøren, JV Skanska Strabag. Bakketun har gledet seg til denne dagen siden høsten 2014, forteller han.

– Litt av en reise

– Det har vært litt av en reise. Med opp- og nedturer har vi kjempet oss gjennom bergmassivet, sier han.

De største utfordringene har vært forbunnet med bergforholdene, forteller han. Enkelt forklart; dårlig fjell.

Det er enorme krefter i sving. Maskinens tolv elektriske motorer har 7000 hestekrefter, ifølge Bakketun.

– Ulrikke har gjort en strålende jobb, sier prosjektlederen, som er snar med å rose fagfolkene som har vært med.

Tirsdag var anleggsområdet åpent for publikum, og mange skuelystne var møtt opp.

En drøy time etter at operatøren av Ulrikke fikk beskjed om å starte boringen inni fjellet, brøt hun gjennom bergveggen.

– Åååååh, kom det fra publikum.

Litt etter litt kom stadig mer av henne til syne.

Til lyden av Queen-låten «We are the champions» fra høyttaleranlegget kunne til slutt arbeiderne krype ut av «Ulrikke».

De ble møtt av jubel, og veivet med flagg, blant annet det norske og det østerrikske.

Entreprenøren JV Skanska Strabag er nemlig et arbeidsfellesskap mellom Skanska i Norge og Strabag i Østerrike.

 

Boret nesten syv kilometer

Dagens enkeltspor har for dårlig kapasitet for å håndtere den tette trafikken på strekningen mellom Arna og Bergen.

Bygging av dobbeltspor på strekningen har til hensikt å bedre situasjonen både for gods- og persontrafikken.

En ny tunnel på 7,8 kilometer gjennom Ulriken utgjør størstedelen av den nye traseen.

For å trenge igjennom er det tatt ut rundt en halv million kubikkmeter masse.

Åpner i 2020

Den nye tunnelen skal supplere den eksisterende Ulrikstunnelen fra 1964.

Nå som boringen av nye Ulriken tunnel er gjennomført, skal maskinen plukkes fra hverandre og sendes i deler med båt tilbake til Tyskland, hvor den er produsert.

Tunnelen skal blant annet vann- og fossikres, før spor og nytt signalanlegg kan komme på plass. På tampen av 2020 skal den nye tunnelen være klar for åpning.

– Da stenger vi den gamle for oppgradering, forteller Erstad i Bane Nor.

Hvis alt går etter planen, skal dobbeltsporet med de to parallelle tunnelene åpne når alle øvrige arbeider er ferdige i løpet av 2022.

Ifølge Erstad har nye Ulriken tunnel isolert sett en kostnadsramme på 1,35 milliarder. Per i dag følger prosjektet skjema, både tid- og kostnadsmessig, opplyser hun.

Kostnadssprekk

Samlet har hele tunnelprosjektet mellom Arna og Bergen en kostnadsramme på 4,5 milliarder, drøyt én milliard kroner mer enn tidligere beregninger.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) forklarer at kostnadssprekken henger sammen med at bybanen skal bygges ut i samme område og med moderniseringen av godsterminalen på Nygårdstangen.

Behovet for å samordne disse tre prosjektene har oppstått i ettertid, påpeker han.

– Dette gjorde kostnadsbildet mer usikkert og mer komplisert, sier Solvik-Olsen.

– Får kostnadsendringen på én milliard følger for andre prosjekter?

– Det blir én milliard mindre til andre ting, men det er ingenting som ryker. Jeg mener vi har klart å ta hensyn til kostnadsendringen i NTP, svarer samferdselsministeren.

Kommentarer til denne saken