Vil stoppe undersjøiske tunneler

Det brant i Gudvangatunnelen senest 30. mars i år. Geir A. Mo i lastebileierforbundet sier undersjøiske tunneler og tunneler med stigning er uheldige.

Det brant i Gudvangatunnelen senest 30. mars i år. Geir A. Mo i lastebileierforbundet sier undersjøiske tunneler og tunneler med stigning er uheldige. Foto:

Lastebileierforbundet vil stoppe nye undersjøiske tunneler og heller utrede broer og fergeløsninger i frykt for tunnelbranner.

DEL

Administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileierforbund sier til VG at han mener ett av prosjektene som bør utsettes, er den 16 kilometer lange og 360 meter dype tunnelen som planlegges under Romsdalsfjorden på strekningen mellom Ålesund og Molde.

– Disse tunnelene har et enormt katastrofepotensial. På seks år har vi hatt tre potensielle katastrofebranner i den 11 kilometer lange Gudvangatunnelen. Vi husker alle også Skatestraumtunnelen der 16.500 liter bensin eksploderte. Tenk om det var en buss full av barn eller voksne bak den bensinbilen? spør Mo.

Kostbart prosjekt

Forbundet sier deres grunnholdning er at mange av de store fjordkrysningene på E39 kan utsettes, en annen er løsning er ferger som går hvert 20. minutt. Mo peker på kryssing av Sognefjorden som et ekstremt kostbart prosjekt, og andre fjorder som krever undersjøiske tunneler og tunneler med stigning som uheldige.

– De er, i tillegg til å være livsfarlige, også klima- og miljøfiendtlige. I dag finnes det fergeløsninger som kan løse dette tilfredsstillende og rimelig, sier han til avisen.

Fylkestinget i Møre og Romsdal har gjort sine vedtak i saken om veien mellom Ålesund og Molde og det er undersjøisk tunnel, opplyser fylkesordfører Jon Aasen (Ap) til VG.

– Helt feil

Leder av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Helge Orten (H) er uenig med Norges Lastebileierforbund. Han mener sammenligningene er helt feil.

– Det blir helt feil av Norges Lastebileier-Forbund å sammenligne lange ettløpstunneler bygget for 20–30 år siden uten rømningsveier, med dagens moderne toløpstunneler der det er maks 5 prosent helning, ikke motgående trafikk og rømningsmuligheter for hver 250m, sier Orten til NTB.

– Forbundet bidrar kun til å spre usikkerhet og frykt gjennom slike feilaktige sammenligninger.

Har ikke lyttet til næringslivet

Orten registrerer at Norges Lastebileierforbund ikke ønsker å prioritere fergefrie fjordkryssinger på Vestlandet. Det er noe han mener vitner om at forbundet ikke har lyttet til næringslivet langs kysten.

– Næringslivet langs Vestlandet er opptatt av å bygge attraktive bo- og arbeidsmarkeder gjennom å korte ned reisetiden og gjøre det mulig å reise hele døgnet. Det oppnår vi ikke med å kjøre ferge, men ved å bygge sammen regionene med fergefrie samband som Rogfast, Hordfast, Møreaksen og Hafast.

Artikkeltags