Syden-smell for SAS

Nedgang: SAS-topp Torbjørn Wist merker nedgangen i sydentrafikk.

Nedgang: SAS-topp Torbjørn Wist merker nedgangen i sydentrafikk. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Færre nordmenn vil til Middelhavet i år.

DEL

–  Vi ser at salget til Sør-Europa, altså Middelhavet er ned for oss, slik det er for andre selskaper. Det handler nok om at kronen er svak og at vi hadde en så fantastisk sommer i fjor at folk tenker at de like gjerne kan feriere hjemme, sier Thorbjørn Wist, finansdirektør i SAS, til Nettavisen.

Prisen på Syden-ferie er rekordlav for tiden, med priser ned i under 300 kroner for en tur-retur til klassiske feriedestinasjoner som Mallorca, drevet av lavere interesse for slike ferier i år blant nordmenn.

Også hotellene i Spania merker bortfallet av turister fra nord og har kuttet prisene kraftig.

– Det er en reduksjon i interessen for fly til Middelhavet. Det er det som skiller seg ut hos oss når du ser på bestillingene våre totalt, sier Wist.

Gir dette også lavere priser?

Det har alltid vært mye prispress i dette markedet og vi kjører kampanjer, i likhet med andre selskaper, av og til, men jeg føler ikke at nedgangen er så voldsom, sier han.

I en telefonkonferanse med analytikere er Wists sjef Rickard Gustafson litt tøffere.

– Vi er det eneste flyselskapet som går ut og sier dette, men det er en aggressiv prisstrategi blant de fleste operatører, inkludert charterselskapene, for sommersesongen, sier Gustafson ifølge nyhetsbyrået TDN Direkt.

Flyskamtiltak

– Merker dere noen effekt av flyskam?

– Vi ser også at det er lavere interesser for flybilletter i Sverige, hvor flyskam nok er et begrep i størst grad. Men det er også redusert booking i fergetrafikken, så det handler nok om andre ting enn flyskam også, sier Wist.

– Er du bekymret for at folk er mer skeptiske til å fly i fremtiden?

– Vi er opptatt av å redusere CO2-utslipp og er blant annet opptatt av å få inn nye fly med lavere utslipp og å bruke biodrivstoff. Vi har også inngått en avtale med Airbus om utvikling av elfly, sier Wist.

Tapte på streik

SAS-streiken mellom 26. april og 2. mai kostet flyselskapet 650 millioner svenske kroner, hvorav 430 millioner kroner i de siste fem dagene i andre kvartal.

Streiken ga 4.000 innstilte flyvninger som påvirket over 370.000 passasjerer.

Resultat før skatt endte på -1,2 milliarder kroner i kvartalet som varte fra februar til april. Det sammenliknet med -309 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

–  Resultatet påvirkes negativt av streiken, en høyere drivstoffpris og en fortsatt svekkelse av den svenske krona. Hvordan det utvikler vil avgjøre om vi går med overskudd i år, sier Wist.

Passasjertallet til flyselskapet falt med 13,9 prosent til 2,194 millioner i april i år, sammenlignet med april i fjor.

Artikkeltags