Schenker leier inn 60 vogntog for å få varene frem

Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel

Taper millioner på raset på Bergensbanen.

DEL

Søndag kveld gikk det et ras over Bergensbanen. Raset gikk noen kilometer øst for Mjølfjell, ved Ørneberget. Et forsterket snøoverbygg, er knust til pinneved. En støttemur er borte etter raset, og må bygges opp igjen. Skadene på linjefundament er omfattende.

Bergensbanen blir trolig stengt i minst en uke.

SLITER MED Å SKAFFE NOK VOGNTOG

Schenker sender daglig gods for millioner med jernbanen.

– Trafikkavdeling jobber på spreng med å flytte godset over på biltransport. Per nå har vi 60 vogntog i kontinuerlig drift, forteller Jon Austrheim, avdelingsdirektør for trafikk og distribusjon i Schenker.

Han forsikrer at godset kommer frem, men at det vil bli forsinkelser ut over i uken.

– Så langt som mulig vil hastegods bli prioritert. Vil jobber dag og natt med å finne løsninger, sier Austrheim.

STYRES FRA ØST

De som sitter og styrer trafikken mellom Bergen og Oslo sitter på Alnabu terminal på Lillestrøm.

– Vi sliter med å skaffe nok biler, og sjåfører. Slik det er nå sendes sendes biler fra både Bergen og Oslo. i Lærdal bytter de varer, og kjører tilbake igjen. Vi må gjøre det på denne måten for å klare å overholde kjøre- og hviletidene, sier trafikkdirektøren til BA.

Så langt har de klart å få avgårde de fleste varene. Kun et fåtall varer står igjen.

LITE PÅ LAGER

– Vi kjører enorme mengder matvarer, medisiner, næringsmidler, samt rekvisita til verkstedsindustrien. Dette er viktige varer. Uten disse stopper Norge nesten opp. Det er ikke lenger slik at bedriftene har store lager lenger. Det er lagt opp til at de skal få kontinuerlig påfyll av varer, sier Austrheim.

Schenker vedgår at det er dyrere å sende varene med vogntog over fjellet.

– Jeg vil ikke gå ut med et nøyaktig regnestykke, men for oss er det snakk om merkostnader på flere millioner, sier han.

TAPER FEM MILLIONER I UKEN

Raset har allerede kostet CargoNet flere millioner kroner. Informasjonsdirektør Bjarne Wist sier prislappen i slutten av uken kommer til å runde fem millioner kroner.

– CargoNet sender hver dag ti fulle godstog med Bergensbanen. Nå må disse varene sendes med biler. Jeg vil anslå at vi taper fem millioner kroner i uken på at Bergensbanen står, sier Wist.

Totalt går 30 prosent av godstransporten til Bergen via bane.

– Det sier seg selv at denne typen hendelser er veldig uheldig for oss. Næringslivet er helt avhengig av at Bergensbanen fungerer, sier Wist.

– MILJØFIENDTLIG

Nor Lines sender langt mindre med bane, enn de Schenker og CargoNet gjør, men har likevel leid inn vogntog for å frakte varene over fjellet.

– Fra å være miljøvennlig, har vi blitt miljøfiendtlige, sier Bjørn Algerøy, distriktssjef i Nor Lines Bergen.

Han sier kunder må påregne forsinkelser på opp til et døgn nå i starten.

– Vi frykter at oppryddingsarbeidet etter raset blir langvarig. Vi har først fokus på hastegods, sier han.

Også Nor Lines bytter containere på fjellet, før bilene returnere til henholdsvis Oslo og Bergen.

Tirsdag formiddag jobber klatrere fra Mest i fjellsiden.

– Vi skal også ha en ny geologisk vurdering senere i dag. Vi får også inn konsulenter som skal se på hvordan vi skal bygge opp fundamentet for den støttemuren som forsvant, sier Inge Hjertaas, presseansvarlig i Jernbaneverket.

Han sier det fortsatt er usikkert når banen kan åpne igjen.

– Det vil ikke gå tog denne uken, og vi vet ikke hvor mange dager ut i neste uke vi må holde stengt, sier Hjertaas.

Da raset gikk søndag kveld, hadde dagtoget mot Bergen nettopp passert Ørneberget.

– Toget kom til Ljosanbotn, mindre enn fem minutter unna. Da gikk raset, og toget mistet strømforbindelsen, sier Hjertaas til BA.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken