– Elevene er såpass engasjerte i spillet at de løper flere kilometer uten å være klar over det selv, sier Kenneth Nordvik.
Han har nettopp vist barna ved Kirkevoll skole i Bergen hvordan man spiller aktivitetsspillet Tutank. Spillet går ut på å bygge pyramider ved hjelp av baller. Man trenger 91 baller for å lage en pyramide på et brett. Dersom barna må hente ballene 25 meter unna, løper de totalt 4550 meter.
– Barn sitter altfor mye i ro, både når de er hjemme og på skolen. Dataspill og mobil gjør hverdagen skremmende inaktiv. Det må vi prøve å gjøre noe med, sier Nordvik, som har jobbet i flere år på skolefritidsordningen ved Skeie skole.
HAR BYGGET SPILLET SAMMET MED SINE EGNE BARN
Sammen med sine egne barn har han utviklet spillet Tutank.
– Den første utgaven av spillet var klart i 2010. Da brukte vi klosser i isopor. Resultatet er blitt gradvis bedre. Nå har jeg har laget flere brett der elevene kan bruke både tall og bokstaver. Sønnen min har hjulpet meg masse med å bygge nye og flere spillebrett. Det siste brettet tok så lang tid å lage at han per i dag kan alle oddetallene, partallene og primtallene utenat, ler Nordvik.
For barna på Skeie skole er aktivitetsspillet blitt flittig brukt i SFO-tiden og i gymtimene. Nå har Nordvik søkt permisjon fra stillingen for å utvikle spillet ytterligere.
– Vi er veldig fornøyd med den innsatsen som Nordvik har lagt ned i å utvikle et helt nytt spill som vi kan bruke både i gymmen og i mattetimen. Barna er aktive og lærer gangetabellen og partall uten at de merker de. I tillegg får de være fysisk aktive. Jeg håper at flere skoler får være med å prøve aktivitetsspillet, sier lærer Christina Maria Svensson ved Skeie skole.
– Jeg synes det er gøy fordi jeg liker å løpe. Dessuten er det gøy å være på lag og bygge pyramider, peser Nora Monsen Johannesen (7).
– Vi blir jo litt slitne, men det gjør ingenting, sier Filip Andre Glesnes Smørås.
Nordvik håper nå at noen vil tenne på ideen slik at han kan spre spillet til andre skoler og barnehager i Bergen.