I 1530-tiden fikk Kystvaktens vaktsjef melding om at KV Tor ga bistand til MS Rygercruise i Osterfjorden, fordi hurtigbåten hadde fremdriftsproblemer.
Cirka hundre meter med tauverk var kommet inn i propellen, ifølge daglig leder Lars André Rødne i Rødne Fjord Cruise.
Han forteller at katamaranen var i rute mellom Bergen og Mostraumen innerst i Osterfjorden, og hadde passasjerer om bord.
Potensiell fare
Tilfeldigvis var et av Kystvaktens fartøy var like ved og kunne bistå på kort varsel, forteller vaktsjef Jan-Hugo Lassesen hos Kystvakten.
– Det kunne kanskje ha blitt en mer uheldig situasjon hvis ikke. Det er en potensiell fare for at fartøy uten fremdrift kan drive mot land, sier Lassesen.
– I løpet av året yter vi ofte slik bistand til fartøy som får en eller annet problem med fremdriften. I dette tilfellet kom redningsskøyten også for å bistå fartøyet med å få tauverket bort fra propellen, fortsetter vaktsjefen.
Glad hjelpen kom raskt
– Alltid kjekt å få hjelp så fort, sier Rødne.
– Båten har to propeller og hadde litt fremdrift, men det rister og skjelver voldsomt når du får tau i propellen. I verste fall kan det bli kritisk, men det går som regel bra, sier lederen for hurtigbåtrederiet.
Hurtigbåten kom fra hendelsen uten skader, opplyser han.
– Alt er i orden nå, forsikrer Rødne.