«Ukjent adresse,» kunngjorde de.
– Jeg synes dette er for dårlig. Man betaler jo for denne tjenesten. Jeg husker den gangen man kunne sende et brev og skrive navnet til mottakeren og «bak Brann stadion». Og så kom det frem likevel. Den tiden er nok forbi, sier karen som har sendt brevet – og fått det i retur.
Og det kan han ha rett i. Han skrev nemlig navnet på legesenteret rett, gaten rett, gatenummeret rett og poststedet rett. Tre av fire siffer i postnummeret ble også rett. Det siste var ett tall fra å stemme. Krambua legesenter har nemlig postnummer 5073 og ikke 5072.
– MASKINENS FEIL
– Årsaken til at dette skjer er at vi har gått over til maskinell sortering. Det er maskinen som leser, ikke mennesker, sier pressesjef i Posten, Hilde Ebeltoft-Skaugerud, til BA.
Hun forteller at de virkelig prøver å unngå denne typen returer.
– Den posten maskinen ikke klarer, forsøker vi å finsortere med menneskehånd før noe sendes i retur. Men her har det nok ved en glipp gått tilbake. Det skulle det ikke gjort, sier hun.
– IKKE FØRSTE GANG
Karen som fikk brevet til legesenteret i retur, ber om å få være anonym. Han forteller at det ikke er første gang de opplever dette på hans arbeidsplass.
– En kollega av meg misforsto et 4-tall, som hun trodde var en A, og skrev feil. Da kom også brevet i retur, sier han.
Han synes ikke noe særlig om at dette skjer.
– Vi betaler jo for denne tjenesten, så jeg synes det er veldig dårlig. Det er som om Posten ikke er interessert i å tjene penger. Det virker ikke som om posten lenger skal frem, sier han.
– JO, DET SKAL DEN
– Skal ikke posten lenger frem, Ebeltoft-Skaugerud?
– Jo, det skal den. Men noen ganger får ikke maskinene det til. Vi prøver å finne feilene maskinene gjør, men det er ikke alltid vi klare det, svarer hun.
Dermed er det kanskje bekreftet at maskinen ennå ikke kan erstatte mennesket.
– Nei, for dette ville det være mulig for vårt bud å få frem til rett adresse, men her har maskinen gjort en feil, sier Ebeltoft-Skaugerud.