Sponsorkongen går solo

Tidligere sponsorsjef i DNB Nor, Jacob Lund, bytter beite.

Tidligere sponsorsjef i DNB Nor, Jacob Lund, bytter beite. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Se hva som blir Jacob Lunds «nye» business.

DEL

Jacob Lund har lenge vært kjent som Norges ubestridte «sponsorkonge», etter å ha pøst ut penger til norsk idrett og kultur fra kassen til DnB. Nå er Lund imidlertid klar for en ny rolle, i mellomposisjonen som privat rådgiver.

  • Sport

– Jeg starter min egen business og holder på å etablere mitt eget AS. Jeg skal jobbe med sponsorrådgivning, marketing og strategi, mellom næringsliv og idrett og mellom næringsliv og kultur, sier Jacob Lund til BA.

– Det var vel et ganske naturlig valg med din bakgrunn?

– Ja, jeg tror jeg skal holde på med noe jeg kan noe om, svarer Lund humrende.

200 FLYTURER I ÅRET

Tanken om å starte for seg selv har veteranen syslet med i flere år. Etter en årrekke i DnB NOR-systemet var tiden nå inne. Firmaet skal hete «Jacob Lund Consulting».

– Jeg har hatt et veldig godt forhold til banken, og har det fortsatt. Jeg har likt meg enormt bra. Men nå har jeg holdt på i 20 år, hatt 210 døgn på hotell og mellom 180 og 200 flyturer per år. Det er klart at en eller annen gang er «nok nok», og det ble det nå. Jeg bestemte meg høsten 2010 for å slutte etter 2011, forteller Lund.

Lund, som tidligere har bodd 35 år i Bergen, har nå adresse Skien. Han etablerer imidlertid kontor i Oslo og vil i liten grad ta hensyn til geografi når oppdragene skal velges ut.

– Planen min er å jobbe for de som har interesse av å fatt i kompetansen og det jeg kan, enten på Østlandet, i innlandet, i Bergen eller Nord-Norge. Jeg vil ta jobber jeg vet jeg kommer til å få gjennomført, sier Lund.

SØRGE FOR MAKS PROFITT

Sponsorkjenneren mener det er stor behov for kompetansen hans.

– Man må vite hva man gjør. For næringslivet sitter det langt inne å sponse, og da vil de helst ha maksimalt igjen. Dette har jeg jobbet med de siste 20 årene, så det her kan jeg mye om, spesielt sett fra næringslivssiden.

– Har du sikret deg en lang kundeliste?

– Lang og lang, hehe. Men jeg har en kundeliste, ja. Nå har jeg jobbet vanvittig mye de siste 20 årene, så jeg skal ikke slite meg ut. Men jeg skal jobbe med ting jeg vet jeg kan få til. Det viktigste for meg er å ha en spennende hverdag, sier Lund, som vil bidra til at sponsorer innen idrett og kultur får mest mulig tilbake for pengene sine.

– Det brukes tre milliarder på sponsing i Norge, og jeg har vært så heldig å ha fått jobbet i et konsern som har prioritert dette. Men store deler av næringslivet kjenner ikke til alle fallgruvene og ser ikke alle mulighetene. Der har jeg tenkt å hjelpe, sier Jacob Lund.

Artikkeltags