Startet trafikkdirigering på eget initiativ

Den oppbrakte mannen stoppet trafikk i Strandgaten.

Den oppbrakte mannen stoppet trafikk i Strandgaten. Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel

Den eldre herren stilte seg opp i Strandgaten og nektet taxier å kjøre videre.

DEL

BAs journalister Bjørn Thomas Olsen og Hermod Hove ble sammen med et titalls skuelystne vitne til den noe spesielle episoden i Strandgaten i ettermiddag.

  • Nyheter

En eldre herre hevdet hardnakket at taxiene ikke under noen omstendigheter hadde lov å kjøre inn i Småstrandgaten via Strandgaten, på grunn av den nye kjøreomleggingen.

STOPPET TRAFIKKEN: Mannen stilte seg midt i veien og stanset taxier. Han fortalte sjåførene at kun busser i rute og utrykningskjøretøy har lov å kjøre der.

For det meste sto tre taxier og fløytet, mens mannen hevdet sin rett. Den oppbrakte herren vek ikke en tomme. Taxiene ble stående i ti minutter foran mannens harmdirrende pekefinger.

Til slutt ble politiet tilkalt, og kom med ulende sirener.

– Da mannen kom i en ilter diskusjon med en forbipasserende, så taxiene sitt snitt til å snike seg forbi ham. Da kom politiet og tok en prat med ham, sier BAs reporter på stedet.

BLE JAGET VEKK: Politiet snakket med mannen som sto på sitt overfor to politibetjenter som forsøkte å roe ham ned. De noterte mannens personalia og ba ham forlate stedet.

– Vi jaget mannen vekk og sa at han ikke er kvalifisert til å dirigere trafikk, sier operasjonsleder Konrad Grindeland i Hordaland politidistrikt.

Det nye kjøremønsteret er resultatet av at Strandkaien skal rustes opp. Fra mandag stengte gaten for all gjennomkjøring frem til desember 2011, og det ble da omlegging av trafikken.

IKKE LOV FOR DROSJER: Samtidig viser det seg at mannen har rett i at drosjer ikke kan kjøre ut av Strandgaten i sørgående retning.

– Det stemmer. Vi har hatt en lang diskusjon om hvordan avviklingen skal løse seg i dette vanskelige punktet. Opprinnelig var det ikke meningen å slippe trafikk inn i sørgående retning, sier prosjektleder Jan Olav Skogland i Statens vegvesen.

Dette var Tide lite fornøyd med.

– Selskapet mener at linje 11, som går til og fra Nordnes, kun har én fornuftig måte å komme seg inn i sentrum på, og det er via denne traseen. Vi har derfor ordnet en spesialordning og skiltet gir bussen grønt lys, sier Skogland.

DROSJENE INFORMERT: – All trafikk fra Bryggen som svinger inn i Småstrandgaten vil bli skadelidende hvis vi slipper inn mye trafikk fra Strandgaten i sørlig retning. Drosjenæringen er informert om at de ikke kan kjøre der.

I går var politiet på plass og sjekket trafikken ved 7 Eleven i enden av Strandgaten.

– De har sagt at de vil overvåke dette. Men folk må lese skiltene og følge med, mener prosjektlederen.

– Dersom flere kjører buss så får også drosjene bedre kjøreforhold i sentrum.

OPPGITT: Taxisjåfør Steinar Skaar i Bergen taxi er alt annet enn fornøyd med det nye kjøremønsteret.

– Det er galemattias at vi ikke lenger kan kjøre rett frem i Strandgaten. Nå må vi kjøre opp Christian Michelsens gate, forbi BA, og hele veien rundt Håkonsgaten. Det burde ikke være mulig å gjøre det så vanskelig både for oss og kundene, sier Skaar.

I kveld kjørte han en kunde fra Tollbodallmenningen og til Ladegården sykehjem, en tur han mener vanligvis ville kostet max 120 kroner. Regningen kom på 250 kroner.

– Passasjeren var fra Østlandet og reagerte veldig. Hun hadde aldri sett maken. Og slik skal det være i halvannet år! Dersom Statens vegvesen ringer og bestiller taxi, så nekter vi å hente dem når de lager slike ordninger, sier han.

– SKANDALE: Han er ikke enig med Veivesenet som mener at annen trafikk blir skadelidende om drosjene får kjøre gjennom hele Strandgaten.

– Her kommer det en og annen drosje, det er ikke slik at så mange kjører samtidig at det blir trafikkkork.

Skaar forteller at han ønsker å gjøre det billigst mulig for kundene, men at det stadig blir vanskeligere. Han reagerer på at drosjene ikke lengre får kjøre gjennom hele Kaigaten fra jernbane-siden heller.

– Det er skandale. Vi er et offentlig transportmiddel på link linje med bussene, men hele tiden er det vi som må lide.

– Det gjør det veldig vanskelig for oss. Det snakkes om å ta vare på miljløet, men ikke et godt miljøtiltak at vi skal kjøre rundt halve byen når vi kunne gjort det mye enklere.

Hva mener du om denne saken? Si di mening i kommentarfeltet under!

Artikkeltags