Fredag er det klart at Statsraad Lehmkuhl er vinner av andre regattaetappe av Tall Ships Races, fra Lisboa til Cadiz.

Med seier også på den første etappen fra Antwerpen til Lisboa, kan man med rette si at Statsraaden har god vind i seilene.

– To førsteplasser under Tall Ships Races betyr veldig mye ekstra oppmerksomhet internasjonalt og gjør oss alle veldig stolte, skriver Statsraaden på sin facebookside.

Stolt dame på 2500 tonn

Bak roret under de to første regattaetappene sto kaptein Marcus Seidl. Han medgir at det ikke var noen enkel seilas.

– Vi hadde god vind og en fart opp til 15 knop helt til vi kom frem til Spanias kyst. Der ble det mye stilleligging og venting på vinden, til tider var det så vidt vi hadde bevegelse, med bare en halv knop, sier Seidl.

I klasse A, for de største skutene, var det 12 deltakere på den første etappen, konkurrenter Seidl karakteriserer som både gode og raske. Selv om Statsraad Lehmkuhl holdt ledelsen gjennom hele etappen, var det små marginer om å gjøre.

Hva er da hemmeligheten bak at Statsraad Lehmkuhl klarer å hevde seg i konkurransen?

– Det lurer vi også på av og til, sier Seidl lattermildt, og forklarer:

– Statsraad Lehmkuhl er kjent som en god seiler i harde vindforhold, men er samtidig en stor og tung skute på 2500 tonn. Når det er lett og skiftende vind frykter vi at vi ikke skal klare å konkurrere, men det viser seg gang på gang at hun klarer det, gjerne bedre enn vi hadde trodd, sier Seidl.

Iver viktigere enn erfaring

Bygget i 1914 stiller den ærverdige skuten krav til mannskapet, som på sin side har mer enn innfridd med iver og entusiasme, til tross for at de fleste knapt hadde tatt i en seilbåt frem til noen timer før kappløpet startet.

– På begge etappene var vi fullt skip med 140 personer om bord, der de aller fleste startet helt på bar bakke. Filosofien er at dette skal være et tilbud til absolutt alle, og vi ser at det fungerer når vi har medseilere fra 18 nasjoner fra 15 til over 80 år og en 50–50 fordeling på kvinner og menn, og alle synes det er spennende.

For å få de ivrige amatører til å hale i takt og finne de rette knutene til rett tid, har Statsraad Lehmkuhl utarbeidet et pedagogisk system over mer enn 30 år, som setter glade amatører i stand til å vinne etapper i Tall Ships Races.

– Det er et system som det er lett å komme inn i, og så har vi veldig dyktige og pedagogiske vaktledere på dekk. Det er det som gjør at vi får medseilere til å fungere så bra, sier Seidl.

Forventer samlet seier

Siste regattaetappe går fra Cadiz 11. august og sluttstreken for regattaen er plassert på sørspissen av Portugal. Deretter fortsetter ferden nordover til A Crouña, helt nord i Spania.

Marcus Seidl har mønstret av og tatt ferie, men han har store forventninger til dem som nå har tatt over roret.

– Siste etappe kommer til å bli ganske vanskelig fordi den er så kort, og går imot hovedvindretningene fra vest ved inngangen til Middelhavet. Med god vind er det en etappe man kan tilbakelegge på 10–12 timer, men det er satt av to dager i regattaen. Jeg håper og tror at vi kan få til å sikre den samlede seieren i tillegg til disse to etappeseirene. Jeg forventer i hvert fall ikke at det blir noe mindre motivasjon, entusiasme og innsats, sier Seidl.