Ørjan må gjøre jobben alene

Ørjan Karlsen er en av to tankfyllere på Flesland som ikke er tatt ut i streik. Men når Karlsen avslutter sin arbeidsdag fredag ettermiddag vil det ikke være noen på jobb i Flytanking AS resten av helgen. – Da blir det ingen fylling, og heller ingen vakttelefon, sier driftsleder Olav Aadland i Flytanking AS.

Ørjan Karlsen er en av to tankfyllere på Flesland som ikke er tatt ut i streik. Men når Karlsen avslutter sin arbeidsdag fredag ettermiddag vil det ikke være noen på jobb i Flytanking AS resten av helgen. – Da blir det ingen fylling, og heller ingen vakttelefon, sier driftsleder Olav Aadland i Flytanking AS. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Ørjan Karlsen i Flytanking AS har sannsynligvis en av de travleste jobbene i Bergen for tiden.

DEL

FLESLAND: «Ingen har vært travlere enn deg i dag. En velfortjent medlidenhets-SMIL fra oss på Bristow Trafikk».

Dette står det skrevet på en lapp fly- og helikoptertanker Ørjan Karlsen fikk sammen med en Smil-sjokolade fra helikopterselskapet Bristow. Og Bristow har sannsynligvis et poeng.

– Ja, det er ganske så travelt. Vi skulle egentlig vært fire stykker her, men nå er det bare meg, sier Karlsen som jobber i Flytanking AS, firmaet som har ansvar for tanking av drivstoff på flyene og helikoptrene på Flesland.

LES OGSÅ: Drivstoffstreiken trappes opp - full stopp på Flesland fredag

Stopp i helgen

BA fikk møte Karlsen i et veldig kort øyeblikk mellom tankingen av to helikoptre som skulle på plattformer i Nordsjøen. Mer hadde den travle mannen ikke tid til.

– Er det fortvilende å måtte gjøre en jobb helt alene når dere vanligvis er flere?

– Nei, fortvilende er det ikke. Når jeg er på jobb må jeg bare gjøre jobben jeg skal. Til nå har det vært små forsinkelser, sier Karlsen.

I tillegg til Karlsen, er det én person til som tanker på Flesland. De resterende er tatt ut i den pågående drivstoffstreiken. De to som fremdeles er i drift går nå et skift som gjør at det er folk på jobb fra morgen til kveld. Men om drivstoffstreiken vedvarer til helgen også, blir det null tanking på Flesland lørdag og søndag.

– Det kommer ikke til å være noen her i helgen. Da blir det ingen fylling, og heller ingen vakttelefon, sier Olav Aadland som er driftsleder i Flytanking AS på Flesland.

LES OGSÅ: Reiseselskap får telefoner av bekymrede passasjerer

– Det er fortvilende
Fortvilet: Driftsleder Olav Aadland i Flytanking AS er fortvilet over at streiken går utover kundene.

Fortvilet: Driftsleder Olav Aadland i Flytanking AS er fortvilet over at streiken går utover kundene. Foto:

Denne stoppen gjelder fra kl. 15.00 fredag ettermiddag.

– Da går jeg, og da vil det ikke være noen her. Jeg kan ikke jobbe overtid heller. Det er streikebryteri. Så det blir spennende å se hvordan det går, sier Karlsen som tror at de vanlige ruteflyene kommer til å klare seg godt selv da de kan fylle drivstoff på andre flyplasser.

Verre er det med helikoptrene til plattformene i Nordsjøen. Aadland sier at det vanskelig å tanke ute på plattformene da de ikke har de samme alternativene som på en flyplass.

– Om de skal fly innom Stord eller Florø for å tanke, så kommer det til å bli tungvint, mener Karlsen.

Under drivstoffstreiken er det mange fly som tanker andre steder enn på Flesland. På tirsdag hadde Flytanking AS rundt 60 leveringer i løpet av dagen, noe som omtrent er halvparten av vanlig leveranse i løpet av en dag.

– Dette er fortvilende. Vi har våre kunder å ivareta. Vi får ikke solgt volumet vårt, og da tjener vi heller ikke like mye. Men det er selvsagt kundene det går mest utover, sier driftsleder Aadland.

LES OGSÅ: Foreløpig få konsekvenser av drivstoff-streik på flyplasser

(Saken fortsetter under boksen)

Derfor streiker de

Etter bruddet i meklingen mellom Norsk Transportarbeiderforbund, Parat og Norsk Industri, ble Parat-medlemmer tatt ut i streik i Bergen, Stavanger og Tromsø. Onsdag ble også ansatte ved Bodø og Værnes (Trondheim) tatt ut i streik. Meglingen omfatter selskaper som leverer bensin og drivstoff.

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud sier streiken som i disse dager rammer norske flyplasser skyldes NHOs manglende vilje til å gi oljetransportarbeiderne det samme som andre arbeidstakere i Norge har fått i årets lønnsoppgjør.

Oljetransportarbeiderne som nå er i streik krever ifølge Skjæggerud ikke mer enn andre arbeidstakere som i år får en lønnsvekst innenfor rammen på 2,4 prosent. 
– Problemet er at NHO ikke vil ta utgangspunkt i oljetransportarbeidernes egen tariffavtale og egen lønnsutvikling  når tilleggene skal fastsettes og beregnes, men derimot bruke lønnsutviklingen for arbeidstakere i andre bransjer som grunnlag. Dette er ikke i tråd med tariffavtalen og forhandlingsreglene partene er enige om, og helt uakseptabelt å godta. 

Får oljetransportarbeiderne det tariffavtalen og partene i arbeidslivet har gitt sin tilslutning til, er streiken over, sier Skjæggerud.

Kilde: NTB og Parat

NSB merker ikke noe

Kommunikasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, sier at de streiken ikke har gitt store konsekvenser siden ingen ved Oslo Lufthavn er tatt ut. Men om det skjer, kan det brått få nettopp konsekvenser.

– Om man stenger Gardermoen så vil det oppstå problemer. Men foreløpig ser vi for oss å minimere konsekvensene med å legge inn eventuelle mellomlandinger, sier Johansen.

Kommunikasjonssjefen forteller at SAS til helgen har så å si smekkfulle fly mellom Bergen og Oslo.

– Ja, vi har større etterspørsel enn kapasitet, sier Johansen.

Dersom det blir flykaos til helgen, er det kanskje noen som velger tog i stedet for å komme seg til Oslo. Det vil heller ikke bli enkelt.

– Vi har avganger som er smekkfulle, men det er på grunn av sesong. Vi har ikke merket noe ekstraordinært på grunn streiken, sier Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i NSB.

Artikkeltags