Rekordmange ble svindlet i sosiale medier i fjor

Skjermdump av svindelannonser for Red Bull og IQ-test.

Skjermdump av svindelannonser for Red Bull og IQ-test. Foto:

– Folk må bli mer kritiske, anbefaler Forbruker Europa.

DEL

I en pressemelding skriver Forbruker Europa, som er Forbrukerrådets kontor for handel på tvers av landegrensene i EU og EØS, at antall klager om svindel i sosiale medier har økt kraftig i løpet av det siste året.

Det er Forbruker Europa som bistår nordmenn i slike saker, og de er bekymret for utviklingen.

På ett år har antallet klager om svindel i sosiale medier gått fra noen svært få, til å bli nærmere 500 i Norge

– Svindlerne bruker sosiale medier siden kanalen lett treffer sårbare grupper, særlig ungdom. Vi må derfor bli flinkere til å lære unge mer om nettvett og forbrukerrettigheter. De som utsettes bør varsle om forholdet selv om de kan oppleve skam. Sakene vi får inn er nok kun toppen av isfjellet, sier Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa.

Konkurranser, tilbud og tester

Konkurranser, tester eller populære merkevarer til en billig penge, er de klassiske svindelforsøkene. Men etter å ha klikket seg inn på tilbudene, viser det seg at det slettes ikke er verken billig eller gratis.

– Et eksempel kan være at du får reklame om et svært billig parti med Red Bull, men som etter kjøp viser seg å være et dyrt abonnement på en dansk boligside, sier Wiik.

Dette dukker opp på Snapchat, Facebook og Instagram. Dette er plattformer som vet at tjenestene deres brukes til svindelforsøk, men som fraskriver seg ansvar for innholdet og reklamen.

– Forbruker Europa ønsker nye reguleringer og et strengere tilsyn velkommen, sier lederen for Forbruker Europa, som synes det er betenkelig at nettgigantene ikke gjør mer for å begrense omfanget.

«Aldri betal for noe du ikke har bestilt»

Forbruker Europa har en enkel tommelfingerregel de mener alle må huske: Du skal aldri betale for noe du ikke har bestilt.

For i slike tilbud, konkurranser eller tester, skal det komme klart frem hva det vil koste. Dersom bestillingen gjennomføres ved å trykke på en knapp, skal denne være merket med for eksempel «kjøp nå» eller «bekreft kjøp». Hvis dette ikke gjøres, er ikke avtalen bindende. Dermed er forbrukeren heller ikke forpliktet til å betale.

LES OGSÅ: – Jeg ble hacket og fikk kontoen tappet (BA+)

Dersom du allerede har blitt svindlet og har mottatt faktura, kan man informere selskapet skriftlig om at siden ikke har opplyst at det koster penger, og at bestillingsknappen ikke var godt nok merket, så kommer du ikke til å betale fakturaen.

Er kontoinformasjon oppgitt, og pengene allerede trukket fra kontoen, så kan man kontakte banken sin og be om refusjon direkte fra dem, opplyser Forbruker Europa.

Artikkeltags