Gå til sidens hovedinnhold

– Håper ingen lenker seg fast når vi skal fjerne dem

Artikkelen er over 5 år gammel

Bysyklene har vært en stor sukess, men tirsdag er det slutt.

Daglig leder i UIP, Oslo-firmaet som drifter og leverer Festpill-bysyklene i Bergen, Axel Bentsen, sier til BA at bruken av de knappe 200 syklene i Bergen de siste to ukene har vært over all forventning.

LES OGSÅ:– Dette trenger Bergen

– Vi tallfestet ingen forventninger før vi gikk i gang med dette prosjektet. Vi hadde bare lyst til å vise frem hvor bra dette kan være, at det er mulig å sykle i Bergen. Når vi nå ser omfanget av bruken, kunne vi ikke forventet mer. Nesten alle syklene er utleid nesten hele tiden, sier Bentsen.

Bruken i Bergen etter 17 dager ser slik ut:

  • 12.500 registrerte brukere
  • 8700 aktive brukere
  • 30.500 turer
  • Hver syklist har i snitt syklet tre turer
  • 3. juni var dagen med flest turer, 3021 turer
  • Hver sykkel har hatt 16–17 turer hver dag

Tallene for Oslo, hvor de har hatt reklamefinansierte bysykler i 13 år, ser slik ut:

  • 35.000 betalende brukere (299 kroner per sesong)
  • 31.400 aktive brukere (siden sesongstart 3. april 2016)
  • 517.000 turer hittil i sesongen
  • En toppdag har omkring 13.000 turer
  • Hver syklist har i snitt syklet 16,5 turer
  • Rekorddagene har hver sykkel 13–14 turer hver

Effektiv bruk

I Oslo koster det 299 kroner per sesong å leie bysykkel, mens det nå i Festspillperioden i Bergen har vært gratis å bruke. UIP har omkring 1000 sykler utplassert i Oslo, men tallet er planlagt å øke til 3000.

– Måltallet for effektivitet er antallet turer per sykkel per dag, og der scorer Bergen voldsomt høyt også internasjonalt. Det har vært 16–17 turer per sykkel per dag, mens det tilsvarende tallet på de travleste dagene i Oslo er 13–14 turer. Og Oslo er en by som er høyt oppe internasjonalt, sier Bentsen.

LES OGSÅ:Fart på syklene(BA+)

Mens det i Bergen ser ut til å være mest tursykling, er hovedtrafikken for bysyklene i hovedstaden klokken 0800 og klokken 1600, altså er det mye «til-og-fra»-sykling.

– Det har rett og slett vært heftig og effektiv bruk av syklene i Bergen, sier Bentsen.

Stort engasjement

At det har vært stort sett fint vær, og at det er gratis, er selvsagt elementer av betydning når man nå skal vurdere veien videre for bysyklene her i vest.

– Det finnes jo ikke noe finere sted å sykle enn i Bergen når det er fint vær. Det har vært utrolig artig å se engasjementet syklene har vakt, sier Bentsen.

LES OGSÅ:Vil ha Festpill-sykler til hverdagsbruk

I Oslo er syklene reklamefinansiert, i tillegg til brukerbetaling, og selskapet som drifter ordningen har omkring 30 ansatte. Det er Clear Channel som har oppdraget med å selge reklame på syklene og sykkelstativene. Årets sesong er den første av 13 som selskapet har fått kontrakt på.

I Bergen er det Festspillenes hovedsponsor DNV.GL som har betalt for Festspill-syklene.

– Vi er selvsagt interessert i å drive en lignende ordning i Bergen dersom man kommer frem til at det skal være bysykler også hos dere. På onsdag tar vi syklene med oss tilbake til Oslo, vi får bare håpe ingen lenker seg fast i dem når vi skal dra, sier Bentsen med et smil.

Lykkelig sykkelsjef

Sykkelsjefen i Bergen kommune, Einar Grieg, er minst like begeistret for bysykler som UIP-sjefen. Han har de siste par ukene smilt seg gjennom sentrum til og fra jobb hver eneste dag.

– Jeg har sett sykkelgleden med egne øyne, og jeg har prøvd syklene selv. Det var kjempegøy å bruke dem, man blir med en gang turist i egen by. Jeg ser at folk opplever en stor glede med å sykle, og det kan virke som om bysyklene treffer en målgruppe vi normalt ikke når, sier Grieg til BA.

Han forteller om elever som knapt kan komme seg fort nok ut fra skolen fordi de vil sykle, om folk som har tatt langturer både til Gamlehaugen og mot Nesttun.

– For meg som jobber med sykkel er dette helt fantastisk. Jeg blir rett og slett lykkelig av å se alle som koser seg på sykkelsetet, smiler Grieg.

Sak til byrådet

Byrådsavdelingen for byutvikling jobber nå med å utarbeide en sak om bysykler til byrådet som de forventer å få levert fra seg i august.

– Vi ser nå på alle sider ved denne saken som finansiering, bruk, plassering og drift. Vi ser blant annet mot Bærum som i neste uke innfører bysykler uten reklame. Det er interessant å høste erfaringer fra deres arbeid, sier Grieg.

Forrige gang debatten om bysykler var oppe i Bergen, strandet den på grunn av motstand mot byromsreklame. Denne gangen kan det komme til å bli annerledes.

– Nå ser vi på bysykler isolert, slik at reklame på bymøbler og busser ikke blandes inn i spørsmålet om bysykler, sier Grieg.

Sykler hver dag

Skoleelevene Victoria Berg, Maria Aarre Hånes, Snorre Åldstedt, Henrik Vold og Erik Moe syklet rundt i sentrum mandag formiddag. De hadde fått fritime fra Amalie Skram videregående, og den valgte de å bruke på sykkelsetet.

– Vi har syklet stort sett hver eneste dag. Det er et veldig bra tilbud. Vi kommer oss kjapt rundt, og det er sosialt, sier Maria Aarre Hånes (16).

På spørsmål om de ville bruke bysykler dersom det kostet noen hundrelapper i sesongen slik som i Oslo, drar de litt på det.

– Jeg er usikker. Da måtte vi i alle fall veie bruken opp mot kostnaden, sier 16-åringene.