Lørdag var det det offisiell markering av byggestart på nye Ulriken tunnel og 50-årsjubileet til den eksisterende tunnelen. Dette ble markert ved taler og salutt på Arna stasjon.

Ragnar Blomdal (snart 93) var stasjonsmester på Arna stasjon over 20 år. Han hadde første arbeidsdag der for 50 år siden, men lørdag var han tilbake.

– Jeg har sprengt før, da jeg var guttunge. Da brukte vi fyrstikker, sier Blomdal.

Denne gangen trykket han på to røde knapper for å fyre av salutten som markerte byggestarten.

JUBILEUM

Nye Ulriken tunnel blir den første jernbanetunnelen i Norge som skal lages med tunnelboremaskin.

– Kontrakten har en verdi på 1,3 milliarder, og tunnelboremaskinen som skal benyttes vil ha en diameter på 9,3 meter. Dette er den største TBM-maskinen som hittil har vært benyttet til en samferdselstunnel i Norge, står det i pressemeldingen som ble sendt ut om maskinen tidligere i år.

For snart 50 år siden, i august 1964, ble Ulriken tunnel åpnet. Da var det fest i Arna.

Ifølge Jernbaneverket skal hele prosjektet Ulriken tunnel skal være ferdig i 2021 I begynnelsen av 2017 skal tunnelløpet være ferdig, så skal det installeres skinner og anlegg for toget.

Deretter, når trafikken går i den nye tunnelen, skal det gamle løpet rehabiliteres.