Til kamp for strøm og hybrider

Artikkelen er over 14 år gammel

Miljøkriger Kurt Oddekalv flytter frontlinjen til munningen av Klostergarasjen dersom miljøvennlige biler må betale.

DEL

Klostergarasjen skal etter planen åpne 11. juni. BA skrev torsdag at en tredjedel av garasjen vil stå ledig frem til veisystemet ved Nøstet er lagt om.

Det vil koste 20 kroner timen og 75 kroner døgnet å parkere i Klostergarasjen, bare med unntak for handikapparkering.

Allerede nå varsler Kurt Oddekalv i Norges Miljøvernforbund bråk.

VIL STENGE

– Vi vil demonstrere utenfor dersom ikke el-biler, hybridbiler og hydrogenbiler får lov til å parkere gratis. Og vi kan holde ut lenge.

– Hvilke aksjoner planlegger dere?

– Det vil blant annet bety å stenge munningen, sier Oddekalv.

I utgangspunktet mener han Klostergarasjen er et godt tiltak fordi den får bilene vekk fra gategrunn.

– Men da må også miljøvennlig bilisme bli belønnet. Vi forlanger gratis parkeringsplasser for el-biler og ikke minst hybridbiler, som det vil bli mer og mer av, sier Oddekalv.

Hybridbiler bruker flere energikilder for å spare bensin. De store bilprodusentene har lansert mange nye hybridmodeller i år.

KREVER P-SONE

Styreleder i Klostergarasjen AS, Arne Jakobsen, vil slett ikke avvise Oddekalv.

– Vi går gjerne i dialog med Kurt-en. Men han får sende en søknad. Vi setter oss ikke på bakbeina, sier Jakobsen til BA.

Klostergarasjen blir presset fra flere kanter, fra næringslivet som vil ha egne plasser og fra beboere i området som ønsker soneparkering.

I området rundt Vestre Murallmenning forsvinner en rekke soneparkeringsplasser når garasjen åpner. Men foreløpig finnes det ingen planer for å avsette plasser til soneparkering under jorden.

– Vi har ikke diskutert dette med kommunen. De må komme til oss, for soneparkering er deres ansvar, sier Jakobsen, som selv er bystyrerepresentant for Ap.

– Jeg kan ikke påvirke gjennom bystyrets organer. Det har med habilitet å gjøre, sier Jakobsen.

Artikkeltags