Gå til sidens hovedinnhold

Nå skal «superbussene» kunne kjøre på snø

Artikkelen er over 5 år gammel

De 24 meter lange maksibussene har vært i Belgia for å få en oppgradering.

På vårparten i fjor ble Bergen overrasket av snøvær.

Noe som førte til at de enorme kjøretøyene som kjører på linje ni mellom Festplassen og Kronstad, ble stående bom fast.

Sjåførene nektet å kjøre én meter lenger.

– Dette er rett og slett av sikkerhetsmessige årsaker. Dette er prioritet nummer en for oss. I løpet av én time passerer sjåføren Bybane-sporet 18 ganger. Når man ikke kommer seg fremover kan det oppleves som ubehagelig for sjåførene, fortalte hovedverneombud for Tide-sjåførene i sentrum, Svein Ivar Holm i mars 2015.

Lite erfaring så lang

Men i høst har de svære doningene altså vært på tur til Belgia.

Der har de fått montert en ekstra drivaksel i tillegg til den ene de hadde fra før.

Når det nå igjen er kraftig snøvær i Bergen, har bussene fått testet kreftene.

Hjulene på bussene drives av en elektromotor, som igjen får energi fra biogass og fra bremsesystemet.

– Det ble bestilte to drivaksler på bussene fra begynnelsen av, men fabrikken kunne ikke levere dette i tide. De kunne bare levere én. For å få EU-midlene måtte de leveres i 2014, sier Ingrid Dreyer, kommunikasjonsrådgiver i Skyss.

– Dette var vi altså klar over i begynnelsen, som vi nevnte forrige gang. Men nå har de altså fått montert to drivaksler, sier Dreyer.

Les også: Bussen «ingen» tar går hvert femte minutt

Kommunikasjonsrådgiveren sier at maksibussene nå har fått tillatelse til å kjøre på glatt før.

– De går i ordinær trafikk under alle føreforhold. Dette har gått bra, men erfaringsgrunnlaget er ikke så stort siden det har vært lite glatt føre i vinter, sier Dreyer.

– Uklart om de flyttes

Hun forteller at den ene bussen fikk problemer på fredag.

– Men den ettermiddagen var det svært vanskelige føreforhold for alle trafikanter i bergensområdet, sier hun.

Monteringen av ekstra drivaksel skal ifølge Skyss ha ligget inne i den opprinnelige kjøpsavtalen.

– Vi har altså ikke betalt noe ekstra for dette nå, sier Dreyer.

Bergensavisen har tidligere omtalt at de store bussene kan ende opp med å gå i rute fra Åsane til sentrum.

Målfrid Vik Sønstabø, leder ved avdelingen for trafikktilbud i Skyss, forteller at bussene enn så lenge kun har dispensasjon til å gå i trafikk på linje ni og to.

Linje to går mellom Strandkaiterminalen og Birkelundstoppen.

Les også: Her er Bergens nye «superbuss»

– Vegdirektoratet er den som har gitt dispensasjon til dette. På linje to er det per i dag ikke lange nok holdeplasser. Utvidelse av disse ligger i handlingsprogrammet til bergensprogrammet, sier Sønstabø.

Hun forteller at en evaluering av bruken av maksibussene er en del av Vegdirektoratets krav for dispensasjonen.

Etter at Vegdirektoratet har lagt frem resultatet av evalueringen, vil Skyss legge en plan for videre bruk av maksibussene.

– Etter det vi kjenner til, er Vegdirektoratet i gang med evalueringen. Men vi vet ikke når den vil være ferdig, sier hun.

Kommentarer til denne saken