Køene fra Sotra i rushet blir bare lengre og lengre

Køene fra Sotra til sentrum har tiltatt den siste tiden.

Køene fra Sotra til sentrum har tiltatt den siste tiden. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Statens vegvesen har kun én løsning på køsituasjonen.

DEL

BA har de siste månedene fått flere telefoner og mail fra trafikanter som kjører fra Sotra mot Bergen sentrum i morgenrushet. For køen er endeløs, og det «har skjedd plutselig», sier noen av dem.

Trafikantene kaller det er problem, men ingen kan skjønne hvor problemet ligger.

Statens vegvesen har kun én forklaring på køutviklingen.

Køproblemene

Sjefingeniør Trond Karlsen i Statens vegvesen forteller at de har fått en del henvendelser om køproblematikken, og at de har studert trafikktellingene over tid. Særlig etter nyttår har det økt i morgenrushet.

– Jeg har over tid registrert en endring på strekningen, forteller han.

Over Sotrabroen har Statens vegvesen kommet frem til en grense bilister som kan passere broen uten at det oppstår kø.

Det magiske tallet ligger på 1400 kjøretøy i timen.

– Hver vei har en makskapasitet, og på Sotrabroen ser den ut til å ligge på cirka 1400 kjøretøy. I morgenrushet vil det si at det i snitt er cirka 2,6 sekunder mellom hver gang det passerer et kjøretøy på broen i retning Bergen.

Hittil i år er det på yrkesdager er registrert en økning på rundt 1200 kjøretøy i døgnet. Statens vegvesens tall viser at så langt i år ligger på 31.487 kjøretøy i døgnet.

En oppfordring

Karlsen forteller også at rushtiden om morgenen starter tidligere og varer lenger enn før.

– Grunnen til det er vel at folk vil unngå køen. Så rushtiden starter allerede mellom klokken 06 og 0630, og varer helt til rundt klokken 09, forklarer han.

– Har du en teori på hvorfor det er en økning?

– Det blir bare spekulasjoner, men i og med at det i morgenrushet er en reduksjon mot Sotra og en markant økning mot Bergen, så kan det tenkes at det har en sammenheng med arbeidsmarkedet.

– Er det noe som kan gjøres?

– Egentlig ikke annet enn å oppfordre folk til å reise kollektiv slik at vi får redusert antall trafikanter på veiene, sier Karlsen.

Artikkeltags