Her er Hordalands farligste tunneler

Her er de ni mest brannutsatte tunnelene i Hordaland. Samtlige har en stigning på syv prosent eller mer.

Her er de ni mest brannutsatte tunnelene i Hordaland. Samtlige har en stigning på syv prosent eller mer. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Ni tunneler regnes som risikotunneler for brann.

DEL

Tirsdag sto en svensk turistbuss i full fyr i Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane.

37 personer ble reddet ut. Fem personer ble sendt til Voss sykehus. Fire av dem betegnes som lettere skadet, opplyser Helse Bergen i en pressemelding onsdag morgen.

Ni risikotunneler

Transportøkonomisk institutt (Tøi) har kartlagt kjøretøybranner i norske veitunneler.

42 av landets 1100 tunneler regnes som risikotunneler. Her skjer 44 prosent av alle tunnelbranner. 32 av disse er undersjøiske tunneler. De andre ti er tunneler med særlig høy stigningsgrad.

Her i Hordaland har vi ni slike. Bjorøytunnelen er den med høyest stigning. Tunnelen er to kilometer lang, og har en maksimal stigning på ti prosent.

Utenfor listen

Gudvangatunnelen har en maksstigning på 3,5 prosent, men er ikke pekt ut som risikotunnel.

Flenjatunnelen er derimot på listen. Tunnelen er 5000 meter lang og har en stigningsgrad på seks prosent, og ligger på E16 på Flåm-siden av før Gudvangatunnelen.

Gudmund Nilsen, sjefingeniør i Statens vegvesen, sier en kombinasjon av kjøretekniske feil og stigning i veinettet rundt tunnelen kan øke risikoen fra brann.

Vitner har beskrevet at det fosset ut røyk fra bussen før ulykken, men Nilsen sier til BA at det er for tidlig i fastslå årsaken til  ulykken.

Tunge kjøretøy

Resultatene i Tøi-rapporten viser at undersjøiske vegtunneler er betydelig overrepresentert i statistikken over branner og tilløp i kjøretøy i norske veitunneler.

Tunge kjøretøy er overrepresentert i brannene i undersjøiske veitunneler, og tekniske problemer var den hyppigste årsaken.

– Tunneler med høy stigningsgrad, definert som mer enn fem prosent, kan øke risikoen for brann i tunge kjøretøy, enten fordi bremsene kan havarere på vei nedover i tunnelen, eller fordi motoren havarerer på vei oppover, sier forsker Tor-Olav Nævestad ved Transportøkonomisk institutt til BA.

Fra 2002 til 2011 er det registert 124 tunnelbranner eller tilløp på Vestlandet. Over halvparten av hendelsene fant sted om våren og sommeren.

Mai og juni peker seg ut som verstingmåneder for tunnelbranner.

83 prosent av hendelsene involverer ett kjøretøy, og majoriteten av disse involverte tunge kjøretøy.

Storbrann i 2013

5. august 2013, oppstod det brann i førerhuset på en lastebil inne i Gudvangatunnelen.

Den forhåndsdefinerte brannventilasjonen førte etter hvert røyken fra brannstedet omlag 8 km gjennom tunnelen før den kom ut i Gudvangen.

I underkant av 70 personer ble berget ut av tunnelen. Mange ble sterkt røykeksponert, men ingen personer omkom under eller som følge av brannen.

Vil forby forbikjøring

Siden brannen i 2013 er det blitt gjennomført flere tiltak, blant annet er fartsgrensen satt ned fra 80 til 70 km/t. Veggene er hvitmalt for å bedre refleksjon, og belysningen i inngangssonene er forsterket.

Nødnett med full dekning i hele tunnelen er reetablert.

Fra april 2016 starter Statens vegvesen opp med flere tiltak.

Blant annet skal forbikjøring i tunnelen forbys og belysningen forbedres.

Artikkeltags