Gå til sidens hovedinnhold

Storkontroll på riksvei 7: Delte ut kjøreforbud til 37 vogntog og to busser

Artikkelen er over 6 år gammel

Varme bremser og dårlig sikring av last var bare noe av det veivesenet kom over da de hadde storkontroll på riksvei 7 ved Maurset torsdag.

37 vogntog og to busser fikk kjøreforbud i kontrollen i Eidfjord i Hordaland. Størsteparten på grunn av varme bremser.

– Vi bør ikke ha slike resultater, men jeg kan ikke si at jeg er overrasket, sier Tormod Gausdal i Statens vegvesen til BA.

17 fikk pålegg om motorvask

Kontrollene kommer i kjølvannet av den voldsomme brannen i Gudvangatunnelen på E16 tidligere i uken.

Les også

Kjørte 32 turister bort fra brannbussen

E16 er stengt på ubestemt tid, og trafikken mellom øst og vest sluses nå inn på den krevende riksveien som går over Hardangervidda.

– Omkjøringsmulighetene er få, og stort sett all trafikk kommer nå over Hardangervidda. Det er en tøff vei. Henger du på bremsene, har du ikke bremser igjen når du kommer ned, sier Gausdal.

– Manglet bremser

121 busser ble stoppet og kontrollert langs riksvei 7 på Maurset. To busser hadde varme bremser og fikk kjøreforbud.

I tillegg fikk 17 busser pålegg om å vaske motoren, eller ta bussen på verksted på grunn av lekkasje.

Det ble også kontrollert 112 vogntog på Maruset torsdag. Av disse fikk 37 beskjed om at de ikke fikk fortsette ferden på riksvei 7 før kjøretøyet var i forsvarlig stand:

  • Ett vogntog hadde «manglende bremser»
  • 23 vogntog hadde varme bremser
  • Fem vogntog hadde for dårlig sikring av lasten
  • Syv vogntog hadde feil på ABS
  • Ett vogntog hadde luftlekkasje

– Tøff vei

Kontrollen ved Maurset vil bli gjentatt hyppig, og innsatsen vil vare over de neste tre ukene. Gausdal sier at erfaringer fra forrige gang det brant i Gudvangatunnelen viser at dette er nødvendig.

Det ble målt så mye som 450 grader på bremsene til enkelte kjøretøy under kontrollen på torsdag.

– Vi måler temperaturen på bremsene til samtlige kjøretøy som skal ned, og er den for høy får de kjøreforbud inntil temperaturen har gått ned. Vi informerer også om hvordan de kjører nedover, at de må bruke giret. Vi prøver å ligge i forkant, sier Gausdal.

De neste tre ukene vil Statens vegvesen være særlig opptatt av turbusser.

Les også

Bussjåfør stoppet på vei til Bergen - hadde kjørt i 28 dager i strekk

– Vi ser mange overtredelser på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. De utenlandske turbussene kjøres hardt mens de er i Norge, og man kan spørre seg hvordan de finner tid til nødvendig vedlikehold av bussene, sier han.

– Samtidig er det viktig å få med at vi også møter mye bra når vi har slike kontroller.

Tunnelbrann

Riksvei 7 over Hardangervidda er en av to hovedfartsårer mellom Østlandet og Vestlandet. På E16 denne uken tok en buss fyr inne i den elleve kilometer lange Gudvangatunnelen.

Les også

Her er Hordalands farligste tunneler

32 asiatiske turister ble reddet ut i varebilen til Olav Hylland. Tre nordmenn og to svenser ble kjørt til sykehus. Fire av dem med alvorlige skader.

I 2013 brant det i en lastebil inne i den samme tunnelen. Rundt 70 mennesker ble sendt til sykehus.