Fortsatt kritisk for mann (60) etter ulykke

En mann er kritisk skadet etter kollisjon i knappetunnelen natt til tirsdag.

En mann er kritisk skadet etter kollisjon i knappetunnelen natt til tirsdag. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

– Vi har ikke mistanke om promillekjøring, opplyser politiet.

DEL

Natt til tirsdag forrige uke kjørte en bil inn i fjellveggen i Knappetunnelen. Bilen skal ha kjørt i fjellveggen cirka 150 meter inne i tunnelen fra Søreide/Grimstad-siden. En mann var alene i bilen da ulykken skjedde, og av Helse Bergen ble han betegnet som kritisk skadd etter ulykken.

– Tilstandsrapporten hans fra tidligere i uken sier at han fortsatt er kritisk skadd, opplyser Bård-Tore Norheim, politioverbetjent ved Bergen sør politidistrikt.

Føreren ble fraktet til Haukeland sykehus rett etter ulykken. Bilen ble totalskadet, og spor på stedet tydet på at den traff tunnelveggen i høy fart.

Mistenker ikke ruskjøring

I etterkant av ulykken skrev BA at politiet mistenkte kjøring i alkoholpåvirket tilstand. Det ønsker Norheim å avkrefte.

– Slik jeg har oppfattet det, var det spor i lukten på stedet. Men det kan være så mangt, som for eksempel spylervæske. Det er ikke noen indikator på kjøring i beruset tilstand, og helsepersonellet hadde ikke noe inntrykk av det var tilfelle. Vi har ingen mistanke om promillekjøring, understreker politioverbetjenten, og påpeker at blodprøver er en naturlig del av en slik etterforskning.

Ennå ikke sikkert hva som skjedde

Av helsemessige årsaker har ikke mannen blitt avhørt av politiet enda, og det foreligger enda ikke svar på mange av testene som er tatt.

– Angående hendelsesforløpet, så forsøker vi å få tak i videoer over tunnelen. Utover dette har vi ikke fått inn noen opplysninger som kan oppklare hva som har skjedd, sier politiførstebetjent Frode Myklebust ved Bergen Sør politistasjon.

Ulykkeskommisjonen ble varslet, og undersøkte stedet. Tunnelen holdt stengt i 4,5 timer som følge av ulykken.

Knappetunnelen

Knappetunnelen sto ferdig i fjor, er 6,4 kilometer lang og tungt trafikkert. Hver meter av begge tunnelløpene er dekket av kamera. Disse skal si ifra hvis noe unormalt skulle skje, som at en bil stopper eller kommer i feil kjøreretning. Skilting i taket kan deretter stoppe trafikken i ett eller begge kjørefeltene etter behov.

Om en brann skulle oppstå vil enorme vifter i taket få farlig røyk ut av tunnelen mens den evakueres. Hver halve kilometer er det nødutganger som gjør at folk kan ta seg fra det ene tunnelløpet til det andre.

Artikkeltags