Derfor stengte de Lyderhorntunnelen: – Sikkerhet kommer først

Vegvesenet er i gang med å ta ned viftene i Lyderhorntunnelen.

Vegvesenet er i gang med å ta ned viftene i Lyderhorntunnelen.

Artikkelen er over 2 år gammel

Et tretthetsbrudd i et rotorblad kan være årsaken til ulykken i Lyderhorntunnelen i forrige uke, da en 200 kilo tung vifte falt ned og traff en bil.

DEL

Viftene i Lyderhorntunnelen har passert forventet levetid på 25 år, og skulle opprinnelig skiftes ut i slutten av måneden. Men da en av de 200 kilo tunge viftene falt ned og traff en bil i tunnelen forrige uke, besluttet man å fremskynde arbeidet.

Les også:  Trafikkulykke i Lyderhorntunnelen: Vifte falt ned

Statens vegvesen startet i natt og har utover fredagen drevet testing av de gamle viftene i tunnelen. Et tretthetsbrudd på et vifteblad kan være årsaken til ulykken i forrige uke.

– Vi forsøkte å fremprovosere en svakhet i viftene, så vi kuttet av et rotorblad og lagde en svakhet i et annet for å se hva som skjedde ved start og stopp av brannventilasjon, forteller Kathrine Løno Lahlum.

Hun er prosjektleder for tunneldrift i Statens vegvesen, og var selv tilstede da testene ble utført i natt. Da de kjørte den defekte viften i korte sekvenser på 30 sekunder ble vibrasjonene så store at viften løsnet fra festene. Der og da ble det besluttet å ta få fatt i mannskap, stenge tunnelen og ta ned alle viftene.

– Kom overraskende på oss

– Det er hendelsen i forrige uke som er årsaken til at vi gjorde dette. Det kom overraskende på oss, og vi ville se nærmere på hva som kunne være årsaken. Testene vi gjorde i natt viste at det skal ikke mer enn ett ødelagt rotorblad til for at viftene løsner fra festet, sier Lahlum.

– Lyderhorntunnelen er jo under oppgradering, og vi er nettopp ferdige med å skifte ut viftene i vestgående retning. Østgående sto jo for tur, men det viste seg at tilstanden på viftene var dårligere enn vi trodde, sier Marit Hove i Vegtrafikksentralen. 

Verken Hove eller Lahlum har noensinne opplevd lignende hendelser som den i forrige uke. Ettersom viftene er på overtid, og det allerede har skjedd én ulykke, valgte man å gå det skritt og starte utskiftningsarbeidet med en gang.

Vegvesenet kuttet av et rotorblad på den ene viften for å se hva som skjedde da de ble skrudd på. Viftene løsnet fra festene i taket.

Vegvesenet kuttet av et rotorblad på den ene viften for å se hva som skjedde da de ble skrudd på. Viftene løsnet fra festene i taket. Foto:

– Det er bedre å være føre var enn etter snar, sier Hove.   

Arbeidet med å skifte ut viftene i østgående retning skulle egentlig starte 23. oktober, men etter testene i natt valgte vegvesenet å gå i gang umiddelbart.

– Det var ikke en ønskebeslutning for oss. Vi skjønner at folk er frustrerte av at det oppstår kø, men sikkerhet kommer først, sier kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen, Helge Rong.  

Brannvesenet avvikler rushet

Uten tilstrekkelig brannsikkerhet har man ikke lov å slippe trafikk gjennom tunneler. Brannsikkerheten i Lyderhorntunnelen forsvant da viftene ble stoppet. Derfor måtte hele tunnelen stenges.

– Nå skal vi bruke helgen på å henge opp midlertidige brannventilatorer slik at trafikken kan gå gjennom tunnelen. Det håper vi skal være klart til morgenrushet på mandag, forteller Lahlum.

Med midlertidige brannventilatorer vil tunnelen være åpen på dagtid. Arbeidet med å få opp nye vifter vil pågå i det sedvanlige tidsrommet 2200-0600. Tunnelen vil da være stengt.

For å tilfredsstille brannforskriftene i morgenrushet lørdag skal brannvesenet dirigere trafikken. Brannvesenet holder østgående løp åpent i perioden 08.00-10.00.

Vegvesenet kuttet av ett rotorblad og lagde et hakk i det andre. Det tok ikke lang tid før viftene slet seg løs fra taket da de ble slått på.

Vegvesenet kuttet av ett rotorblad og lagde et hakk i det andre. Det tok ikke lang tid før viftene slet seg løs fra taket da de ble slått på. Foto:

– Etter det stenges tunnelen igjen. Om vi ikke har fått på plass midlertidlige brannventilatorer til mandag, kommer brannvesenet også da til å dirigere trafikken. Det skjer i tidsrommet 06.30-09.00, forteller Lahlum.

– Hvorfor er ikke brannvesenet tilstede i dag?

– Nå er det arbeid som pågår i tunnelen, og da kan vi ikke ha trafikk som går gjennom. De tar ned viftene nå, opplyser Lahlum. 

Artikkeltags