Østlendingen blir Bergens nye fjes utad: – Ingen hemmelighet at vintersesongen er krevende

Anders Nyland er Bergens nye reiselivsdirektør.

Anders Nyland er Bergens nye reiselivsdirektør. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Anders Nyland (42) har med seg ideer om nye konsepter som skal lokke turistene til Bergen.

DEL

BA meldte mandag at Bergen Reiselivslag ansetter Anders Nyland som ny reiselivsdirektør.

Tirsdag ble den lokale reiselivsnæringens nye gallionsfigur presentert for medlemmer og ansatte.

– Det var ikke mulig å si nei takk til dette, da muligheten bød seg. Etter ti år her har Bergen blitt min by. Jeg har blitt «grådig» glad i byen og regionen, sier Nyland til BA.

Han tiltrer i stillingen 1. september, men på grunn av pappaperm blir første arbeidsdag 8. oktober.

– Friske øyne

Nyland var sjefredaktør i Bergensavisen fra 2009 til 2016, og har de siste årene jobbet som seniorrådgiver i PR-byrået Geelmuyden Kiese.

– Vi har så mye kompetanse på reiseliv blant ansatte og medlemmer at vi kom frem til at vi trengte en leder som kunne komme inn med friske øyne, med digital forståelse, sterkt kontaktnett i næringslivet i Bergen, og med kompetanse fra endringsprosesser, sier Asle Prestegard, styreleder i reiselivslaget.

Nyland ledet blant annet en omfattende nedbemanningsprosess i sin tid i Bergensavisen, med to runder med betydelige nedskjæringer.

– Klart valg

42-åringen kommer opprinnelig fra Ski i Akershus.

– Var det ikke mulig å finne en egnet bergenser?

– Kunnskap var viktigere enn hvor han kommer fra, svarer Prestegard.

29 søkte på stillingen som reiselivsdirektør, mens fire var med i «finalerunden».

– Jeg er utrolig imponert over nivået på kandidatene, men det ble et klart valg til slutt. Vekstambisjoner, mål om fulle hotellrom året rundt, og digital erfaring ble avgjørende, sier Arne Fallbach i konsulentfirmaet Astra, som hjalp styret med rekrutteringsprosessen.

Tomme hoteller

Overnattingskapasiteten i Bergen har økt kraftig de siste årene, men noe av det den nye lederen får bryne seg på er alle de tomme hotellrommene i vinterhalvåret.

– Det er ingen hemmelighet at det er vintersesongen som er mest krevende. Jeg har presentert noen ideer til nye konsepter og tilbud, sier Nyland, som ikke vil utdype hva ideene går ut på.

– Kan vinter-OL være noe som lokker?

– Hehe. Nå skal ideene få modne seg, mens jeg snakker med medlemmer og ansatte og hvor skoen trykker, svarer Nyland.

Omdiskutert «cruisetak»

Noen annet som har vært mye debattert er det såkalte «cruisetaket», som setter en begrensning på maksimalt fire cruiseskip og 9000 passasjerer i Bergen havn samtidig.

– Turistnæringen er viktig for vekst og verdiskapning på Vestlandet, og vil bare bli viktigere i fremtiden, sier Nyland.

– Når det gjelder cruisetaket, så er det positivt at næringen selv har bedt om å bli regulert. Vi må drive bærekraftig. Det skal være fint her for både beboere og besøkende, poengterer han.

– Mer enn Anders Nyland

Som reiselivsdirektør skal han forsøke å gi alle de 401 medlemsbedriftene i reiselivslaget mest mulig valuta for pengene sine.

– Jeg er en tydelig leder som setter mål alle kan strekke seg etter, og har gjennomføringsevne, sier Nyland og avslutter.

– Vi skal jobbe med å markedsføre byen, men det er viktig å understreke at reiselivslaget er mer enn Anders Nyland. Det er flere ansatte enn meg som evner å løfte Bergen.

Artikkeltags