Dette møter turistene i Oslo: «Beskytt dere fra de lokale»

Denne plakaten møter turistene som går av Flytoget på Oslo S.

Denne plakaten møter turistene som går av Flytoget på Oslo S. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Reklameplakat der turister advares mot klamydiainfiserte nordmenn vekker oppsikt, men Sex og samfunn hyller initiativet.

DEL

[Nettavisen]: Et bunadskledd, smilende par med fjord og fjell i bakgrunnen. Det er bildet som møter turister som går av Flytoget på Oslo S. Typisk reklame for Norge, vil mange tenke.

Ved første øyekast, i alle fall. For ser du en gang til, legger du merke til teksten:

«Welcome to Norway! The land of chlamydia.»

Deles på sosiale medier

Videre blir turistene advart mot klamydiainfiserte nordmenn:

«Norway has one of the highest rates of chlamydia in Europe. Visiting from abroad? Make sure to protect yourself against the locals! Get your condoms at the nearest 7-Eleven.»

Reklameplakaten er signert 7-Eleven, og det er reklamebyrået Morgenstern som står bak kampanjen.

Bilder av reklameplakaten er delt på sosiale medier, hvor det er delte meninger.

«Tror vi eksporterer litt klamydia også,» skriver Rolf Martin Angeltvedt, leder av Helseutvalget, på Facebook.

Terje Schrøder fra «Great Garlic Girls» er tydelig begeistret og skriver: «Dette var reklamen sin, det».

- Som forventet med delte reaksjoner

Thea Kjendlie, kommunikasjonsansvarlig i Reitan Convenience, som 7-Eleven er en del av, sier at de også har mottatt ulike reaksjoner på reklamekampanjen.

 Som ved alle litt kontroversielle kampanjer vil det komme både positive og negative reaksjoner. Vi har så langt opplevd begge deler på denne kampanjen, og det er som forventet når målet er at vår unge målgruppe skal snakke om temaet, sier Kjendlie til Nettavisen.

På grunn av lange åpningstider, tror Kjendlie at 7-Eleven er et vanlig stoppested på vei hjem fra byen for mange.

– 7-Eleven er til stede i alle de største byene i Norge. Med andre ord finner du oss der unge mennesker finner hverandre – for en natt eller flere. Fordi vi ligger sentralt plassert og har lange åpningstider, er det nærliggende å kjøpe kondomer hos oss når behovet mer eller mindre spontant melder seg.

Sex og samfunn: – Strålende

Norge ligger i klamydiatoppen, og forekomsten av klamydia i Norge har de siste 10 årene ligget mellom 450–500 tilfeller per 100.000 innbyggere.

I 2016 ble det diagnostisert 26.108 klamydiatilfeller i Norge, det høyeste tallet siden Folkehelsinsituttet begynte å overvåke sykdommen 2005. Tallene for 2017 er ennå ikke klare.

I tillegg til at antallet klamydiatilfeller stiger, skjer det samme med antallet som tester positivt for gonoré og syfilis, som begge har økt med henholdsvis 28 og 19 prosent fra 2016 til 2017.

Tore Holte Follestad, assisterende daglig leder i Sex og samfunn, roser reklamen fra 7-Eleven.

– Jeg synes det er en kjempegøyal reklame. Det er forfriskende at en butikk velger å ta noe som er så konkret, og viktig, å gjøre noe kommersielt ut av det, sier Follestad til Nettavisen, og fortsetter:

– I tillegg kommuniserer reklamen til både unge og voksne i Norge. Dette er en gøyal kampanje som kommuniserer både til turister og nordmenn.

– Reklamen advarer jo turister mot lokalbefolkningen, er det positivt?

– Jeg leser den like mye som en oppfordring til nordmenn om å bli flinkere til å bruke kondom. Reklamen kunne like gjerne været finansiert av Helsedirektoratet. Jeg synes den er delikat, troverdig og sann – og så har den et fint budskap. At 7-Eleven i tillegg tjener noen penger på å selge kondomer er helt strålende, avslutter Follestad.

Artikkeltags