Turistsjefen mener momsen må ta en del av skylden

Det ser ikke pent ut når byen flyter over av boss. Øyvind Haga, fagdirektør i trafikketaten i kommunen, sier til BA at de vurderer antall bosspann etter behovet. - For eksempel økes renholdsinnsatsen under arrangement som for eksempel Tall Ships Races, sier han.

Det ser ikke pent ut når byen flyter over av boss. Øyvind Haga, fagdirektør i trafikketaten i kommunen, sier til BA at de vurderer antall bosspann etter behovet. - For eksempel økes renholdsinnsatsen under arrangement som for eksempel Tall Ships Races, sier han. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

– At det er dyrere å spise maten inne på restauranten enn ute på gaten er en av grunnene til at bosset flyter i gatene på nattetid.

DEL

Det mener direktør i Bergen reiselivslag Ole Warberg.

For noen år siden ble det innført ulik moms på mat som skal spises i restauranten, og på mat som man tar med seg.

Mens man betaler 25 prosent moms for det første, betaler man 14 prosent for det andre, og det er dermed rimeligere å ta med seg maten sin utenfor.

Warberg kaller det helt uforklarlig at det er billigere å spise utenfor restauranten.

– Dette medfører at en rekke mennesker gjør det for å spare penger. Og når man er ferdig å spise, så er ferden mot gaten med avfallet altfor nært. Spesielt på sene kvelds- og nattetimer hvor også evnen til å oppføre seg hos en rekke er nedsatt grunnet inntak av alkohol.

EGET ANSVAR

Han understreker at alle har et ansvar for å holde rent og ryddig rundt seg.

– Vi kan ikke vente at noen andre, som for eksempel kommunen skal plukke opp etter oss. Like momssatser, og da helst at all moms ble satt ned på bespisning, vil derfor medføre mindre søppel i gatene, mener han.

– Dette vil også gi likere konkurranseregler for spisestedene.

– SNAKK MED REGJERINGEN

Som BA skrev onsdag er det ifølge politivedtektene mulig for kommunen å bøtelegge folk som kaster boss på gaten med fem hundre kroner.

Imidlertid har ikke byvekterne, som håndhever denne vedtekten anledning til å be folk om legitimasjon. Sondre Båtstrand i Miljøpartiet De Grønne mener det er hull i hodet at byvekterne ikke har myndighet til å be om legitimasjon.

– Det må straffe seg å forsøple byen, mener han.

Han har bedt byrådet i Bergen ta saken opp med regjeringen, for å gi byvekterne myndighet til dette.

Øyvind Haga i trafikketaten er mer skeptisk til dette forslaget.

– Da må vi samtidig gi de ansatte den kompetansen en lik myndighet krever, ettersom det blant annet innebærer å holde folk tilbake, sier han.

Artikkeltags