Havarikommisjonen undersøker dødsulykken på E16

Én person omkom, og fem ble lettere skadet etter ulykken mellom Nakkagiltunnelen og Holemarktunnelen på E16.

Én person omkom, og fem ble lettere skadet etter ulykken mellom Nakkagiltunnelen og Holemarktunnelen på E16. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Gransker hendelsesforløp og årsakssammenhenger til ulykken der en bussjåfør mistet livet.

DEL

16. oktober frontkolliderte et vogntog og en ekspressbuss på E16 ved Evanger. Bussjåføren omkom og fem passasjerer ble skadet.

Ulykken skjedde mellom Nakkagiltunnelen og Holemarktunnelen. Lastebilsjåføren og 12 busspassasjerer slapp fra ulykken uten fysiske skader.

BA skrev i forrige uke om at Havarikommisjon gjorde forundersøkelser av ulykken. Mandag opplyser kommisjonen at de starter full undersøkelse av møteulykken.

– Vi mener at ulykken kan bidra til ytterligere læring om ulykker som involverer store kjøretøy og sekundært tunneler. Ulykken hadde stort potensial for enda større skader med et så stort antall passasjerer, sier Rolf Mellum, direktør i veiavdelingen ved Statens havarikommisjon for transport, til BA.

Mistet styringen

I beskrivelsen av ulykken kommer det frem at kollisjonen skjedde i en slak kurve mellom de to tunnelene.

«Avstanden mellom tunnelene er cairka 70 meter, og kollisjonen skjedde i en svak kurve. Bussen kom til ro etter at den hadde entret Nakkagjelstunnelen, og den ble stående mot tunnelveggen på høyre side. Vogntoget ble skadet slik at det mistet styremulighetene i kollisjonen. Det stoppet mot autovernet på venstre side på veien mellom tunnelene», står det i Havarikommisjonens pressemelding.

Forundersøkelsens arbeid med tekniske undersøkelser av kjøretøyene og å kartlegge hendelsesforløpet vil bli fullført. Samtidig skal involverte og berørte parter intervjues og informasjon om veiforholdene bli innhentet.

«Undersøkelsen vil ha fokus på å dokumentere ulykkens hendelsesforløp samt påvise mulige årsakssammenhenger i denne situasjonen. Videre vil eventuelle bakenforliggende forhold ved både fører, kjøretøy og veiforhold bli analysert», skriver kommisjonen.

Innen ett år

Det ble ikke foretatt førerkortbeslag etter ulykken. Politiet opplyste i forrige uke at det vil ta minst en måned før de krimtekniske blir ferdig med sine analyser og får sammenfattet sine funn med veivesenet og Havarikommisjonen.

– Om Havarikommisjonen oppretter undersøkelsessak vil ikke det påvirke vårt arbeid. Vi har vår jobb å gjøre og de har sitt mandat, sa etterforskningsleder Per Gunnar Thrane ved Voss lensmannskontor.

Havarikommisjonen skal ha klar en rapport senest innen ett år, men håper å fullføre den i god tid før det.

– Hendelsesforløpet er relativt godt dokumentert, så da handler det om å finne ut hvorfor dette skjedde, og hvordan vi kan unngå at det skjer igjen, sier Mellum.

Artikkeltags