Gå til sidens hovedinnhold

Utdanningspris til UiB

Artikkelen er over 12 år gammel

Universitetet får en halv million kroner.

I dag fikk Institutt for biologi ved UiB tildelt førstepremie av Kunnskapsdepartementets utdanningskvalitetspris for 2009.

Prisen deles ut for niende gang og hensikten er å stimulere institusjoner innenfor høyere utdanning til å videreutvikle kvaliteten på sine utdanninger.

Universitetet i Bergen vant med prosjektet «Emne BIO300 Biologisk dataanalyse og forsøksoppsett – en introduksjon til mastergradsstudiene ved Institutt for biologi».

Vinnerprosjektet er gjort i samarbeid med Bergen kommune, og har blant annet hatt fokus på å gi studentene praktisk erfaring i formidling av egne arbeider.

KJEKT: – Det er veldig kjekt at vi blir anerkjent for det arbeidet vi har gjort, sier studiesjef ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Eli Neshavn Høie til BA.

– Dette er tredje gang deres fakultetet får denne prisen. Hva er det dere gjør riktig?

– Jeg tror vi har tenkt helhetlig med dette prosjektet, hatt godt internt og eksternt samarbeid, og god dialog med studentene, sier studiesjefen.

Instituttet har visst om at prisen skulle gå til dem et par uker, men det er ennå for tidlig å si hva pengene vil bli brukt til.

– Vi må få summet oss litt først, men vi vil nok bruke dem til å heve utdanningskvaliteten enda mer, sier Neshavn Høie.

HADDE TROEN: Priskomiteen beskriver prosjektet som «et fremragende arbeid for å fremme utdanningskvaliteten», og det gis også skryt for et opplegg som fremstår som velorganisert.

Andre og tredje prisen gikk til Høgskolen i Buskerud og Høgskolen i Gjøvik, som henholdsvis fikk 200 000 og 300 000 kroner.

– Jeg vil gratulere prisvinnerne for godt utført arbeid. De tre vinnerprosjektene er fremragende eksempler på god kvalitetsutvikling, og jeg håper de kan være god inspirasjon til andre institusjoner til å videreutvikle sine studier, sier statsråd Tora Aasland i en pressemelding.

Høgskolen i Buskerud deltok med prosjektet: «Integrert og casebasert undervisningsopplegg i innføringskursene i grunnleggende bedriftsøkonomi og IKT for økonomer», mens Høgskolen i Gjøvik deltok med prosjektet: ”Studienemnda – systematisk utvikling av studie- og fagplaner.”

Prisen ble delt ut på den årlige konferansen om kvalitet og kvalitetssikring, som arrangeres av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT).