Var likevel ikke over og ut

«Gloppen» nektet tydeligvis å dø, selv om Fjord1 ikke fant det økonomisk å holde på fergen. Norled kjøpte den, og dermed kan den fortsatt bli å se i Brekke og på Sognefjorden.

«Gloppen» nektet tydeligvis å dø, selv om Fjord1 ikke fant det økonomisk å holde på fergen. Norled kjøpte den, og dermed kan den fortsatt bli å se i Brekke og på Sognefjorden. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

«Slutt for gammel traver» skrev BA for tre uker siden. Den gamle askøyfergen, «Bergen», som nå het «Gloppen», hadde hatt sin siste tur. Så feil kan en ta. Fergen seiler nemlig videre under ny eier.

DEL

– Ja, det er riktig. Vi har kjøpt «Gloppen» som vi vil bruke som reserveferge.

Regionsjef for ferger hos Norled, Inge André Utåker, kan bekrefte at rederiet har kjøpt fergen som ble bygget for Rutelag Askøy-Bergen A/S ved Mjellem & Karlsen på Møhlenpris i 1984.

– Og dette skjer i kjølvannet av at dere selv solgte «Bømlo», også det en tidligere Askøy-Bergen ferge?

– Ja. «Bømlos» siste motorhavari var av så alvorlig karakter at vi ikke fant det økonomisk å reparere den og solgte den til Danmark.

«Bømlo» (ex. «Herdla og bygget i 1972) var den første fergen med to bildekk, hvor man kjørte ned under.

Om «Bømlo» forsvant for godt, får «Gloppen» en aldri så liten indian summer.

– Andre ting å gjøre enn å forandre skorsteinsmerke og bytte rederiflagg?

– «Gloppen» skulle inn til en 30 års klassifisering og nå er det vi som må ta den før vi kan sette fergen i drift igjen, forklarer Utåker som ikke vet hvor den blir liggende som førstereserve.

– Hvis det blir i Sogn, snakker vi om Brekke. I Hordaland kan det bli Sunde.

Nytt navn er ennå ikke bestemt. Det gjøres i ledergruppen til Norled, og slikt møte har en ikke hatt etter at handelen mellom Fjord1 og Norled ble sluttført.

Kanskje den største blant fergekjennerne på Vestlandet, Harald Sætre, har en klar oppfatning hvorfor de opprinnelige «askøyfergene» lever videre.

– Rutelaget Askøy-Bergen med direktør Lahn-Johannessen, bygget store og ikke minst effektive ferger i motsetning til HSD som bygget typiske fjordferger og tenkte mer på passasjerenes utsikt.

Artikkeltags